بررسی عوامل حاکمیتی موثر بر کیفیت افشا و تأثیر رقابت بازار بر رابطه ی بین آنها
|
احمد خدامی پور، یونس بزرایی* |
|
|
چکیده: (8262 مشاهده) |
در این مقاله، تأثیر ساختار هیئت مدیره روی کیفیت افشا و تأثیری که رقابتی بودن بازار میتواند بر این رابطه داشته باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. دادههای مورد نیاز پژوهش شامل 105 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دورهی زمانی 1383 تا 1390 میباشد. برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون لجستیک استفاده گردیده است. برای بررسی ساختار هیئت مدیره از سه مؤلفهی اندازه هیئت مدیره، استقلال هیئت مدیره و دوگانگی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل استفاده شده است، و برای بررسی رقابت از شاخص هرفیندال استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که بین اندازه هیئت مدیره و کیفیت افشا رابطه منفی و معناداری وجود دارد درحالیکه بین استقلال هیئت مدیره و کیفیت افشا رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در خصوص رابطه دوگانگی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل با کیفیت افشا، و نیز، در مورد تأثیر رقابت بازار بر رابطه بین ساختار هیئت مدیره و کیفیت افشا نتایج معناداری یافت نشد. |
|
واژههای کلیدی: کیفیت افشا، اندازه هیئت مدیره، استقلال هیئت مدیره، دوگانگی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل، رقابت بازار محصول |
|
متن کامل [PDF 616 kb]
(2870 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|