[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 13، شماره 52 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 52 صفحات 109-84 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین قابلیت بازاریابی شرکت با استفاده از متغیرهای حسابداری و بررسی اثر آن بر عملکرد کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت
بهروز بادپا* 1، سهراب استا1 ، محمدرضا فرخی نژاد1
1- گروه حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
چکیده:   (2983 مشاهده)
قابلیت بازاریابی شرکت شامل مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش است که با شناسایی بازارهای هدف، نیازسنجی مشتریان، مشتری مداری و بهره‌برداری از منابع شرکت میتواند موجب ارتقای عملکرد شرکت و افزایش ارزش آن شود. بر همین اساس، در پژوهش حاضر با شناسایی متغیرهای حسابداری تبیینکننده قابلیت بازاریابی شرکت، اثر آن بر عملکرد و ارزش شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1390 تا ۱۳۹۹ تشکیل می‌دهد که با استفاده از غربالگری تعداد ۱۰۰ شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شده‌ است. به منظور اندازه‌گیری قابلیت بازاریابی شرکت از نرمافزار استتا نسخه 14 و رویکرد تحلیل تابع مرزی تصادفی استفاده شده است. یافتههای پژوهش در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد هزینههای فروش، اداری و عمومی، حساب‌ها و اسناد دریافتنی تجاری، دارایی‌های نامشهود، فروش تجمعی و سود انباشته با اثرگذاری بر حاشیه فروش تبیینکننده قابلیت بازاریابی شرکت هستند. برای آزمون سایر فرضیه‌های پژوهش نیز از رگرسیون چندمتغیره با استفاده از داده‌های ترکیبی و نرمافزار ایویوز نسخه 9 بهره گرفته شده است. یافته‌های پژوهش در سطح اطمینان ۹۵ درصد نشان داد که قابلیت بازاریابی شرکت بر دو متغیر عملکردی کوتاهمدت (درآمد عملیاتی و بازده داراییها) و همچنین بر قیمت سهام (بهعنوان متغیر عملکردی بلندمدت) تأثیر مثبت و معناداری دارد. بر این اساس، توان و استعداد بالاتر شرکت در زمینه بازاریابی موجب بهبود نتایج عملیاتی شرکت و افزایش ارزش آن می‌شود. نتایج پژوهش حاضر میتواند به مدیران در بودجهبندی داراییها و هزینههای مؤثر بر عملکرد شرکت و به سرمایهگذاران در انتخاب موفق سهام و به پژوهشگران در عرصه مدیریت و بازاریابی کمک کند.

شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: قابلیت بازاریابی، درآمد عملیاتی، بازده دارایی‌ها، قیمت سهام، تابع مرزی تصادفی.
متن کامل [PDF 593 kb]   (122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. خوشکار، فرزین؛ امیریان، علیرضا؛ جودکی، رضا. (1398). تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر بازده غیرعادی سهام با در نظر گرفتن نقش رشد. نشریه پژوهش در حسابداری و علوم اقتصادی، 3(4): 66-53.
2. خیری، بهرام؛ روشنی، عاطفه. (1392). بررسی نقش میانجیگرانه قابلیتهای بازاریابی در رابطه بین جهتگیریهای استراتژیک و عملکرد سازمان: مطالعه موردی در بانک ملی ایران. فصلنامه پژوهشگر (مدیریت)، 10 (29): 113-97.
3. دهدشتی، زهره؛ ناطق، محمد؛ اجسانی، راضیه. (1396). تبیین رابطه قابلیت‌های بازاریابی و عملکرد مالی سازمان. مجله مدیریت بازرگانی، 9 (1): 138-103.
4. شریفآزاده، محمدرضا؛ بصیرت، مهدی. (1392). تخمین کارایی فنی صنعت لوله‌های گاز و نفت ایران بر اساس برآورد تابع مرزی تصادفی. دو فصلنامه علمی مطالعات و سیاست‌های اقتصادی، 24: 200-181.
5. شعری‌آناقیز، صابر؛ حساس‌یگانه، یحیی؛ سدیدی، مهدی؛ نره‌ئی، بنیامین. (1395). تصمیم‌گیری احساسی سرمایه گذاران، حاکمیت شرکتی و کارائی سرمایه گذاری. فصلنامه حسابداری مالی، ۸ (۳۲) :۳۷-۱.
6. صادقی، محسن؛ دستگیر، محسن؛ امیری، هادی. (1397). بررسی تمرکز سرمایه گذاران بر پایداری اقلام تعهدی و جریان‌های نقدی در سال‌های گزارش زیان. فصلنامه حسابداری مالی، ۱۰ (۳۷): ۲۳-۱.
7. منگلی، نسرین؛ رضایی، روح اله؛ صفا، لیلا. (1395). بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 3 (4): 16-1.
8. موسایی، میثم؛ مهرگان، نادر؛ رنجبر داغیان، رضا. (1389). بررسی‌کارایی فنی و بازدهی نسبت به مقیاس به‌روش تابع مرزی تصادفی (مطالعه موردی شعب بانک رفاه). فصل‌نامه پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی، 18(56): 52-27.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badpa B, Osta S, Farokhinezhad M. Explaining Marketing Capability and its Effect on Company's Short-/Long-Term Performance Using Accounting Variables. fa 2021; 13 (52) : 4
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2568-fa.html

بادپا بهروز، استا سهراب، فرخی نژاد محمدرضا. تبیین قابلیت بازاریابی شرکت با استفاده از متغیرهای حسابداری و بررسی اثر آن بر عملکرد کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت. حسابداری مالی. 1400; 13 (52) :84-109

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2568-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 13، شماره 52 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4679