[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 14، شماره 53 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 53 صفحات 58-44 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر اعتباری تجاری بر چسبندگی هزینه‌ها با درنظر گرفتن نقش قدرت بازار محصول و تمرکز مشتری
رضا الطایی1 ، سید عباس هاشمی* 2، داریوش فروغی1
1- گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.،
چکیده:   (2948 مشاهده)
موضوع رفتار نامتقارن هزینه‌ها توجه زیادی را در ادبیات حسابداری مدیریت به خود جلب نموده است. اعتبار تجاری که تأمین‌کنندگان مواد اولیه برای مشتریان خود در نظر می کیرند می‌تواند بر چسبندگی هزینه‌ها تأثیرگذار باشد چرا که تأمین‌کنندگان به‌عنوان یک مکانیزم نظارتی بر تعدیل و اصلاح منابع مشتریان خود تأثیرگذار هستند. همچنین نقش نظارتی تأمین‌کنندگان در شرایط قدرت بازار محصول و تمرکز مشتری متفاوت خواهد بود. در نتیجه هدف این پژوهش بررسی تأثیر اعتبار تجاری بر چسبندگی هزینه‌ها به توجه به نقش تعدیل گر قدرت بازار محصول و تمرکز مشتری است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است که به منظور تعیین نمونه با استفاده از روش حذف سیستماتیک تعداد 102 شرکت در دوره زمانی 1392 تا 1399 انتخاب شده است. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از الگوی رگرسیون چند متغیره مبتنی بر داده‌های ترکیبی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که اعتبار تجاری منجر به کاهش چسبندگی هزینه‌ها می‌شود. همچنین یافته‌ها نشان داد زمانی که قدرت بازار محصول ضعیف است تأثیر اعتبار تجاری بر چسبندگی هزینه‌ها افزایش می‌یابد. علاوه بر این، تمرکز مشتری بر رابطه اعتبار تجاری و چسبندگی هزینه تأثیر معنی‌داری ندارد.
 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: اعتبار تجاری، چسبندگی هزینه، قدرت بازار محصول، تمرکز مشتری
متن کامل [PDF 630 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. صفر زاده، محمدحسین، اناری، حامد. (1398). ارتباط بازار رقابتی با رفتار چسبنده هزینه‌ها و راهبری شرکتی. پژوهش‌های کاربردی در گزارشگری مالی، 8(1)، 119-146.
2. صفرزاده، محمدحسین. (1393). نقش راهبری شرکتی در توضیح چسبندگی هزینه‌ها. فصلنامه حسابداری مالی 6(23): 21-1.
3. علیمرادی، محمد؛ و سعید علی احمدی. (1392). حاکمیت شرکتی و رفتار نامتقارن هزینه‌های اداری، عمومی و فروش. فصلنامه حسابداری مالی 5(19): 176-162.
4. کردستانی، غلامرضا، عباشی، عبدالاحد. (1393). بررسی تمرکز مشتری بر عملکرد مالی. مدیریت دارایی و تأمین مالی، 2(3)، 81-92.
5. نمازی، محمد، دوانی پور، ایرج. (1389). بررسی تجربی رفتار چسبندگی هزینه‌ها در بورس اوراق بهادار تهران. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 17(4)، 85-102.
6. هاشمی، سید عباس؛ امیری، هادی و علی نجاتی. (1393). تأثیر چسبندگی هزینه‌ها بر محافظه‌کاری شرطی و عدم تقارن اطلاعاتی. حسابداری مدیریت، 23(2)، 43-56.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Altaie R, Hashemi S A, Foroghi D. The Effect of Trade Credit on Cost Stickiness by Attention Product Market power and Customer Concentration. fa 2022; 14 (53) : 3
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2567-fa.html

الطایی رضا، هاشمی سید عباس، فروغی داریوش. تأثیر اعتباری تجاری بر چسبندگی هزینه‌ها با درنظر گرفتن نقش قدرت بازار محصول و تمرکز مشتری. حسابداری مالی. 1401; 14 (53) :44-58

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2567-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 14، شماره 53 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4679