1- استاد حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران 2- دانشجوی دکترای حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (3569 مشاهده)
الگوهای قیمت گذاری مختلف و الگوهای سنتی مطرحشده در بازار سرمایه، دارای نقاط ضعف مهمی هستند و این موضوع باعث شده است تا برای استفادهکنندگان کارایی لازم را نداشته باشند. هدف این پژوهش، تدوین الگوی رابطه بین متغیرهای بازار تطبیقی و بررسی تأثیر همزمان و متقابل متغیرهای مزبور است. به این منظور، تعداد 101 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، در دوره 11 ساله پژوهش (سالهای 1384 تا 1394) انتخاب شدند. روش پژوهش استفاده از الگوی علت و معلولی سیستمهای پویاست. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل تقاضای سهام، قیمت سهام، نسبت قیمت به درآمد، بازده سهام، نوع اظهارنظر حسابرسی، خطر شرکت (نسبت بازده داراییها و نسبت بدهیها)، سهامداران نهادی، حجم معاملات، حجم سهام مبنا، تعداد سهام منتشر شده، سود هر سهم و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری در الگوی علت و معلولی بازار تطبیقی، با لحاظ ارتباط متقابل، بر یکدیگر اثر معنادار دارند. همچنین، در الگوی علت و معلولی بازار تطبیقی، متغیرهای بازده حقوق صاحبان سهام، ساختار سرمایه و سود خالص تأثیر معنادار بر بازده سهام نداشتند.
Mahdavi G, Namazi N R. Modeling and Effect Investigation of the Relationship between Adaptive Market Variables by Using Cause and Effect Approach of System Dynamics. fa 2017; 9 (35) :73-100 URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-1106-fa.html
مهدوی غلامحسین، نمازی نویدرضا. تدوین الگوی رابطه بین متغیرهای بازار تطبیقی با استفاده از رویکرد علت و معلولی سیستمهای پویا. حسابداری مالی. 1396; 9 (35) :73-100