مسئولیت اجتماعی شرکتها به روابط بین شرکتها و جامعه مربوط میشود و به طور مشخص این مفهوم به بررسی تأثیرات فعالیت شرکتها روی افراد و جامعه میپردازد. جدا از مفهوم مسئولیت اجتماعی، بسیاری نیز در انگیزهی شرکتها در برنامهها و فعالیتهای مسئولیت پذیری اجتماعی آنان، تردید دارند. برخی دیگر، بر این باورند که انگیزههای شرکتها از فعالیت های مسئولیتپذیری اجتماعی ممکن است سیاسی باشد و بدین طریق میخواهند با برخی از مقامات سیاسی و محلی لابی کنند تا امتیازاتی در راستای اهداف اقتصادی کسب نمایند. در راستای تحقق هدفهای پژوهش، 166 شرکت طی بازهی زمانی 1395-1389 با استفاده از روش حذفی سیستماتیک انتخاب و فرضیههای پژوهش با استفاده از رگرسیون خطی آزمون شده است. در این پژوهش برای اولین بار از شیوهی نوین ارزیابی ابعاد اقتصادی، اخلاقی و قانونی مسئولیتپذیری اجتماعی استفاده گردیده است و برای کمیکردن هر بعد از مسئولیتپذیری(بعد قانونی، اقتصادی، اخلاقی) چند متغیر درنظر گرفتهشده و از شاخص ترکیبی جیو و همکاران برای ترکیب متغیرها استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از وجود عدم رابطه بین تمرکز مالکیت با ابعاد اقتصادی و اخلاقی و همچنین عدم رابطه بین استقلال اعضای هئیتمدیره با ابعاد قانونی و اقتصادی مسئولیتپذیری اجتماعی میباشد، در حالی که نتایج نشاندهنده رابطهی مثبت معناداری بین استقلال اعضای هئیتمدیره با بعد اخلاقی و تمرکز مالکیت با بعد قانونی مسئولیتپذیری اجتماعی میباشد.
Vaez S A, Anvari E, Roudbar Shojaei A, Karimi Z. The impact of independence of board members and ownership concentration on the legal, economic and moral dimensions of social responsibility . fa 2019; 10 (39) :111-140 URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-1382-fa.html
واعظ سید علی، انواری ابراهیم، رودبارشجاعی علی، کریمی زینب. تاثیراستقلال اعضای هیئت مدیره و تمرکز مالکیت بر ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی . حسابداری مالی. 1397; 10 (39) :111-140