طبق تئوری علامتدهی، شرکتها عدم تقارن اطلاعاتی را از طریق پرداخت سود نقدی کاهش میدهند. اما برخی شواهد تجربی نشان دادند شرکتهای دارای عدم تقارن اطلاعاتی بالاتر، تمایل کمتری به افزایش سود نقدی دارند. با عنایت به تناقض اخیر، هدف پژوهش حاضر بررسی اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر واکنش بازار نسبت به افزایش سود نقدی است. بهعلاوه، دلیل محتمل واکنش بازار نسبت به افزایش سود نقدی مبنی بر محتوای اطلاعاتی آن در خصوص کاهش ریسک شرکت نیز بررسی میگردد. همچنین، اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر رانش بازده نیز آزمون میگردد. نمونه مورد بررسی شامل 184 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1385 تا 1395 است. جهت آزمون فرضیهها از رگرسیون دادههای تابلویی استفاده میشود. یافتهها نشان میدهد افزایش سود نقدی شرکتهای با عدم تقارن اطلاعاتی بالا منجر به بازده غیرعادی مثبت و قویتر میشود. همچنین شرکتهای با سابقه کاهش نوسان غیرسیستماتیک پس از افزایش سود نقدی، بازده غیرعادی مثبتی تجربه میکنند. رانش مثبت بازده پس از افزایش سود نقدی، برای شرکتهای با عدم تقارن اطلاعاتی بالا محرز است.
طبق تئوری علامتدهی، شرکتها عدم تقارن اطلاعاتی را از طریق پرداخت سود نقدی کاهش میدهند. اما برخی شواهد تجربی نشان دادند شرکتهای دارای عدم تقارن اطلاعاتی بالاتر، تمایل کمتری به افزایش سود نقدی دارند. با عنایت به تناقض اخیر، هدف پژوهش حاضر بررسی اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر واکنش بازار نسبت به افزایش سود نقدی است. بهعلاوه، دلیل محتمل واکنش بازار نسبت به افزایش سود نقدی مبنی بر محتوای اطلاعاتی آن در خصوص کاهش ریسک شرکت نیز بررسی میگردد. همچنین، اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر رانش بازده نیز آزمون میگردد. نمونه مورد بررسی شامل 184 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1385 تا 1395 است. جهت آزمون فرضیهها از رگرسیون دادههای تابلویی استفاده میشود. یافتهها نشان میدهد افزایش سود نقدی شرکتهای با عدم تقارن اطلاعاتی بالا منجر به بازده غیرعادی مثبت و قویتر میشود. همچنین شرکتهای با سابقه کاهش نوسان غیرسیستماتیک پس از افزایش سود نقدی، بازده غیرعادی مثبتی تجربه میکنند. رانش مثبت بازده پس از افزایش سود نقدی، برای شرکتهای با عدم تقارن اطلاعاتی بالا محرز است.