[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 10، شماره 39 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 39 صفحات 30-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر واکنش بازار نسبت به افزایش سود نقدی
مریم دولو* 1، علی جنتی1
1- دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (3650 مشاهده)
طبق تئوری علامت‌دهی، شرکت‌ها عدم تقارن اطلاعاتی را از طریق پرداخت سود نقدی کاهش می‌دهند. اما برخی شواهد تجربی نشان دادند شرکت‌های دارای عدم تقارن اطلاعاتی بالاتر، تمایل کمتری به افزایش سود نقدی دارند. با عنایت به تناقض اخیر، هدف پژوهش حاضر بررسی اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر واکنش بازار نسبت به افزایش سود نقدی است. به‌علاوه، دلیل محتمل واکنش بازار نسبت به افزایش سود نقدی مبنی بر محتوای اطلاعاتی آن در خصوص کاهش ریسک شرکت نیز بررسی می‌گردد. همچنین، اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر رانش بازده نیز آزمون می‌گردد. نمونه‌ مورد بررسی شامل 184 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال‌های 1385 تا 1395 است. جهت آزمون فرضیه‌ها از رگرسیون داده‌های تابلویی استفاده می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد افزایش سود نقدی شرکت‌های با عدم تقارن اطلاعاتی بالا منجر به بازده غیرعادی مثبت و قوی‌تر می‌شود. همچنین شرکت‌های با سابقه کاهش نوسان غیرسیستماتیک پس از افزایش سود نقدی، بازده غیرعادی مثبتی تجربه می‌کنند. رانش مثبت بازده پس از افزایش سود نقدی، برای شرکت‌های با عدم تقارن اطلاعاتی بالا محرز است. 
طبق تئوری علامت‌دهی، شرکت‌ها عدم تقارن اطلاعاتی را از طریق پرداخت سود نقدی کاهش می‌دهند. اما برخی شواهد تجربی نشان دادند شرکت‌های دارای عدم تقارن اطلاعاتی بالاتر، تمایل کمتری به افزایش سود نقدی دارند. با عنایت به تناقض اخیر، هدف پژوهش حاضر بررسی اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر واکنش بازار نسبت به افزایش سود نقدی است. به‌علاوه، دلیل محتمل واکنش بازار نسبت به افزایش سود نقدی مبنی بر محتوای اطلاعاتی آن در خصوص کاهش ریسک شرکت نیز بررسی می‌گردد. همچنین، اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر رانش بازده نیز آزمون می‌گردد. نمونه‌ مورد بررسی شامل 184 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال‌های 1385 تا 1395 است. جهت آزمون فرضیه‌ها از رگرسیون داده‌های تابلویی استفاده می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد افزایش سود نقدی شرکت‌های با عدم تقارن اطلاعاتی بالا منجر به بازده غیرعادی مثبت و قوی‌تر می‌شود. همچنین شرکت‌های با سابقه کاهش نوسان غیرسیستماتیک پس از افزایش سود نقدی، بازده غیرعادی مثبتی تجربه می‌کنند. رانش مثبت بازده پس از افزایش سود نقدی، برای شرکت‌های با عدم تقارن اطلاعاتی بالا محرز است. 

 
واژه‌های کلیدی: عدم تقارن اطلاعاتی، سود نقدی، نوسان غیرسیستماتیک، بازده غیرعادی، رانش بازده.
متن کامل [PDF 902 kb]   (1508 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davallou M, Jannati A. Investigation of Information Asymmetry Effect on Market Reaction Relative to Dividend Increase. fa 2019; 10 (39) :1-30
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-1514-fa.html

دولو مریم، جنتی علی. بررسی اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر واکنش بازار نسبت به افزایش سود نقدی. حسابداری مالی. 1397; 10 (39) :1-30

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-1514-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 10، شماره 39 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4679