[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 10، شماره 38 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 38 صفحات 89-46 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل هزینه‌های نمایندگی در رابطه مدیر- مالک با استفاده از دیدگاه سیستمی
محمدحسین ستایش*1 ، علی غیوری مقدم1
1- دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (2075 مشاهده)

انگیزه اولیه این پژوهش بر اساس خلأ موجود در پژوهش­های پیشین شامل عدم توجه به همه مکانیسم­ها و متغیرهای مرتبط در رابطه نمایندگی مدیر- مالک، عدم توجه به همبستگی و رابطه جایگزینی بین مکانیسم ­های تعدیل­کننده هزینه­ های نمایندگی و از همه مهم­تر عدم توجه به آثار بازخوردی بین متغیرها و مکانیسم ­های مختلف و در نتیجه قابل‌اتکا نبودن نتایج به‌دست‌آمده ایجاد گردید. لذا، نویسندگان درصدد برآمدند تا با ارائه مدلی کلی­نگر با استفاده از دیدگاه سیستمی، راه‌حلی قابل‌اتکا برای نقایص مذکور ارائه کنند. در این پژوهش ابتدا با روش شناخت تاریخی در چارچوب مطالعات کتابخانه­ای، به استخراج متغیرها، مکانیسم­ها و روابط موجود آن­ها به‌صورت نظام­مند پرداخته شد. سپس با استفاده از نرم­افزار ونسیم دی­اس­اس مدلی کاربردی در خصوص بهینه­ سازی هزینه ­های نمایندگی در رابطه مدیر و مالک ارائه گردید. با پیشینه کاوی و مطالعه مبانی نظری سازوکارهای مهمی شامل هیئت‌مدیره، حسابرسی مستقل، بدهی، سود تقسیمی، بازار کار مدیران، بازار کنترل شرکت، رقابت در بازار محصول، پاداش مدیران، تحلیلگران مالی، هویت‌سازمانی و جنسیت مدیر که می­توانند نقش بسزایی در فرونشاندن تضاد نمایندگی داشته باشند شناسایی و در مدل استفاده شد. مدل ارائه‌شده نشان می­دهد روابط بین متغیرها و مکانیسم­های مرتبط با هزینه ­های نمایندگی در رابطه مدیر-مالک بسیار پیچیده ­تر از آن است که بتوان با روش­هایی چون رگرسیون مورد بررسی قرار داد.
واژه‌های کلیدی: هزینه‌های نمایندگی در رابطه مدیر- مالک، دیدگاه سیستمی، مکانیسم‌های تعدیل‌کننده تضاد نمایندگی و طراحی مدل
متن کامل [PDF 954 kb]   (2252 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Setayesh M H, Ghayouri Moghaddam A. Designing a Model of Agency Costs of Principal-agent Relation Using Systemic Thinking. fa 2018; 10 (38) :46-89
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-1526-fa.html

ستایش محمدحسین، غیوری مقدم علی. ارائه مدل هزینه‌های نمایندگی در رابطه مدیر- مالک با استفاده از دیدگاه سیستمی. حسابداری مالی. 1397; 10 (38) :46-89

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-1526-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 10، شماره 38 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4691