انگیزه اولیه این پژوهش بر اساس خلأ موجود در پژوهشهای پیشین شامل عدم توجه به همه مکانیسمها و متغیرهای مرتبط در رابطه نمایندگی مدیر- مالک، عدم توجه به همبستگی و رابطه جایگزینی بین مکانیسم های تعدیلکننده هزینه های نمایندگی و از همه مهمتر عدم توجه به آثار بازخوردی بین متغیرها و مکانیسم های مختلف و در نتیجه قابلاتکا نبودن نتایج بهدستآمده ایجاد گردید. لذا، نویسندگان درصدد برآمدند تا با ارائه مدلی کلینگر با استفاده از دیدگاه سیستمی، راهحلی قابلاتکا برای نقایص مذکور ارائه کنند. در این پژوهش ابتدا با روش شناخت تاریخی در چارچوب مطالعات کتابخانهای، به استخراج متغیرها، مکانیسمها و روابط موجود آنها بهصورت نظاممند پرداخته شد. سپس با استفاده از نرمافزار ونسیم دیاساس مدلی کاربردی در خصوص بهینه سازی هزینه های نمایندگی در رابطه مدیر و مالک ارائه گردید. با پیشینه کاوی و مطالعه مبانی نظری سازوکارهای مهمی شامل هیئتمدیره، حسابرسی مستقل، بدهی، سود تقسیمی، بازار کار مدیران، بازار کنترل شرکت، رقابت در بازار محصول، پاداش مدیران، تحلیلگران مالی، هویتسازمانی و جنسیت مدیر که میتوانند نقش بسزایی در فرونشاندن تضاد نمایندگی داشته باشند شناسایی و در مدل استفاده شد. مدل ارائهشده نشان میدهد روابط بین متغیرها و مکانیسمهای مرتبط با هزینه های نمایندگی در رابطه مدیر-مالک بسیار پیچیده تر از آن است که بتوان با روشهایی چون رگرسیون مورد بررسی قرار داد.