[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 12، شماره 47 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 47 صفحات 107-86 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل شیوه‌های اقناع مدیر عامل در افشا گزارشگری مالی بر اساس تحلیل داده بنیاد
سعید براتی1 ، محمد رضا عبدلی*2
1- واحد شاهرود،دانشگاه آزاد اسلامی ،شاهرود،ایران
2- واحد شاهرود،دانشگاه آزاد اسلامی ،شاهرود،ایران،(نویسنده مسئول )
چکیده:   (3453 مشاهده)
چکیده
اقناع در عملکردهای مدیرعامل به عنوان فرآیند محسوب می‌شود که از طریق آن مدیرعامل تلاش دارد تا نگرش و ادراک سهامداران و به طور کلی ذینفعان را همراستا با اهداف و خواسته‌های خود یا شرکت تغییر دهد تا از این طریق آینده پایدارتری از نظر حیطه‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت به واسطه حمایت مادی و معنوی سهامداران ایجاد کنند. هدف این پژوهش طراحی مدل شیوه‌های اقناع مدیرعامل در افشا گزارشگری مالی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. روش‌شناسی این پژوهش از منظر هدف جزء پژوهش‌های اکتشافی محسوب می‌شود که از طریق تحلیل داده بنیاد بر اساس سه مرحله کدگذاری باز، انتخابی و محوری صورت پذیرفته است و از منظر نتیجه، جزء پژوهش‌های توسعه‌ای دسته‌بندی می‌گردد. در این پژوهش ۱۵ نفر از متخصصان رشته حسابداری به عنوان مصاحبه‌ شونده حضور داشتند. نتایج پژوهش نشان داد، مدیرعامل از طریق سه رویکرد‌ روانشناختی، ابزاری و منفعت‌ طلبی اقناعی اقدام به افشای اطلاعات در گزارش‌های مالی می‌نمایند. در رویکرد روانشناختی شیوه‌های اقناعی مدیرعامل مبتنی بر دو بعد محرک‌ها و تغییر بر ادراک و نگرش سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌باشد تا تهیج و محرک انگیزشی مثبتی در آن‌ها ایجاد گردد. در رویکرد ابزاری شیوه‌های اقناع نیز دو بعد انسجام‌ها و جذابیت‌ها مطرح گردید و هدف آن تقویت انسجام و همراه کردن سهامداران با شرکت می‌باشد و در نهایت در رویکرد منفعت طلبی مدیرعامل به واسطه تحریف‌ها اقدام به اقناع سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌کند. در واقع این نتایج نشان می‌دهد مدیرعامل به واسطه اقناع دست به افشای گزارش‌های مالی شرکت برای متقاعدسازی ذینفعان می‌نماید تا از این طریق ضمن کاهش تشنج در فضای بازار، محرک‌های مثبتی چه از منظر نگرش و چه از منظر ادراکی به سهامداران تزریق نمایند تا آن‌ها را همسو با خواسته‌ها و انتظارات خود در یک مسیر قرار دهند.
 
واژه‌های کلیدی: کلید واژه رویکردهای روانشناختی اقناع، رویکردهای ابزاری اقناع، رویکردهای منفعت طلبانه اقناع
متن کامل [PDF 943 kb]   (269 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
2. احمدی، حسن.، ولی‌پور،‌هاشم.، جمالی، غلامرضا. (1397). بررسی رابطه مولفه‌های هوش هیجانی تهیه‌کنندگان صورت‌های مالی و کیفیت گزارشگری مالی در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، (33): 43-51.
3. افلاطونی، عباس.، نعمتی، مرضیه. (1397). نقش کیفیت گزارشگری مالی و کیفیت افشا در افزایش اعتبار تجاری: رویکرد متغیر‌های ابزاری، فصلنامه علمی‌پژوهشی بررسی‌های حسابداری وحسابرسی، 25(1): 1-20.
4. صبار، شاه و و هیان، دوان. (1394). عوامل مرتبط با میزان اعتماد مخاطبان به رسانه‌های نوین و سنتی (نگاهی به نوع رسانه، محتوای پیام و ویژگی‌های مخاطب)، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال اول، شماره 4، صص :204-251.
5. علوی، سیدحمیدرضا.، بصیری، محمدصادق.، رفیعی، محیا.، عرب‌نژاد خانوکی، فاطمه. (1397). بررسی شیوه‌های ارتباط اقناعی (استنباط از متون اسلامی‌و متون ادبیات پایداری)، فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات، 19(42) : 145-164.
6. مهدوی، غلامحسین.، کریمی‌پور، عیسی. (1397). بررسی تطبیقی کیفیت گزارشگری مالی و سطح افشای داوطلبانه در شرکت‌های خانوادگی و غیرخانوادگی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پژوهش‌های کاربردی در گزارشگری مالی, 7(1): 203-222.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barati S, Abdoli M R. Designing a Model CEO of Persuasive Practices in Financial Reporting Based on Grand Theory. fa 2020; 12 (47) :86-107
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-1674-fa.html

براتی سعید، عبدلی محمد رضا. طراحی مدل شیوه‌های اقناع مدیر عامل در افشا گزارشگری مالی بر اساس تحلیل داده بنیاد. حسابداری مالی. 1399; 12 (47) :86-107

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-1674-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 12، شماره 47 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710