[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 12، شماره 48 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 48 صفحات 125-95 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و رتبه‌بندی محرک‌ها و شاخص‌های موثر بر شکاف در کاربردی بودن تحقیقات حسابداری: ترمیم فاصله‌ها
مهدی کاظمی علوم1 ، مصطفی عبدی*2 ، محسن ختن لو3 ، علیرضا اکبری امامی4
1- دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران
2- مؤسسه آموزش عالی روزبه، زنجان، ایران
3- دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران.
4- واحد قزوین ،دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین، ایران.
چکیده:   (3080 مشاهده)
   با توجه به بعد فنی و کاربردی حسابداری و نقش آن در حل مسائل و مشکلات حرفه، در دهه‌های اخیر شکاف بین تحقیقات حسابداری دانشگاهی و عمل حسابداری همواره مورد بحث بوده است. هدف این تحقیقِ کیفی و اکتشافی، شناسایی عوامل موثر بر شکاف در کاربردی بودن تحقیقات حسابداری است. برای شناسایی محرک‌ها و شاخص‌ها از مبانی نظری و تجربی استفاده شده و برای رتبه‌بندی آن‌ها از مدل‌ تحلیل شبکه بهره گرفته شده است. تعداد 139 پرسشنامه برخط در سال 1398 توسط اساتید حسابداری و دانشجویان دکتری حسابداری دانشگاه‌های کشور و شاغلین حرفه شامل مدیران مالی، حسابداران، حسابداران رسمی و حسابرسان داخلی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تکمیل شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که عوامل موثر بر شکاف در کاربردی بودن تحقیقات حسابداری در 3 محرک و 9 شاخص طبقه‌بندی می‌شود. در بین محرک‌ها، به ترتیب شکاف علمی، شکاف ارتباطی و شکاف اجتماعی از نظر افراد خبره دارای بالاترین اهمیت و رتبه است. همچنین رتبه‌بندی شاخص‌ها نیز نشان داد که شاخص شکاف آموزشی، شکاف فعالیتی و شکاف فرهنگی دارای بالاترین رتبه است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد، طبق نظر اعضای حرفه و دانشگاهیان، تحقیقات حسابداری به نحو مطلوب نتوانسته است در دنیای عمل بکار گرفته شود. جهت کاهش این فاصله، لازم است تحقیقات حسابداری، تحقیقات درگیر با عمل گردند. نتایج این تحقیق می‌تواند شناخت لازم را برای کاهش فاصله تحقیقات حسابداری را در دنیای عمل و حرفه فراهم آورد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، تحقیقات حسابداری، حرفه، دانشگاه، شکاف.
متن کامل [PDF 895 kb]   (217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

KazemiOlum M, Abdi M, Khotanlou M, AkbariEmami A. Identification and Ranking of Stimuli and Indicators Affecting the Gap in the Applicability of Accounting Research: Repairing DistancesAbstract. fa 2021; 12 (48) :95-125
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2310-fa.html

کاظمی علوم مهدی، عبدی مصطفی، ختن لو محسن، اکبری امامی علیرضا. شناسایی و رتبه‌بندی محرک‌ها و شاخص‌های موثر بر شکاف در کاربردی بودن تحقیقات حسابداری: ترمیم فاصله‌ها. حسابداری مالی. 1399; 12 (48) :95-125

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2310-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 12، شماره 48 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710