1- دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران 2- مؤسسه آموزش عالی روزبه، زنجان، ایران 3- دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران. 4- واحد قزوین ،دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین، ایران.
چکیده: (3080 مشاهده)
با توجه به بعد فنی و کاربردی حسابداری و نقش آن در حل مسائل و مشکلات حرفه، در دهههای اخیر شکاف بین تحقیقات حسابداری دانشگاهی و عمل حسابداری همواره مورد بحث بوده است. هدف این تحقیقِ کیفی و اکتشافی، شناسایی عوامل موثر بر شکاف در کاربردی بودن تحقیقات حسابداری است. برای شناسایی محرکها و شاخصها از مبانی نظری و تجربی استفاده شده و برای رتبهبندی آنها از مدل تحلیل شبکه بهره گرفته شده است. تعداد 139 پرسشنامه برخط در سال 1398 توسط اساتید حسابداری و دانشجویان دکتری حسابداری دانشگاههای کشور و شاغلین حرفه شامل مدیران مالی، حسابداران، حسابداران رسمی و حسابرسان داخلی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تکمیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد که عوامل موثر بر شکاف در کاربردی بودن تحقیقات حسابداری در 3 محرک و 9 شاخص طبقهبندی میشود. در بین محرکها، به ترتیب شکاف علمی، شکاف ارتباطی و شکاف اجتماعی از نظر افراد خبره دارای بالاترین اهمیت و رتبه است. همچنین رتبهبندی شاخصها نیز نشان داد که شاخص شکاف آموزشی، شکاف فعالیتی و شکاف فرهنگی دارای بالاترین رتبه است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، طبق نظر اعضای حرفه و دانشگاهیان، تحقیقات حسابداری به نحو مطلوب نتوانسته است در دنیای عمل بکار گرفته شود. جهت کاهش این فاصله، لازم است تحقیقات حسابداری، تحقیقات درگیر با عمل گردند. نتایج این تحقیق میتواند شناخت لازم را برای کاهش فاصله تحقیقات حسابداری را در دنیای عمل و حرفه فراهم آورد.
KazemiOlum M, Abdi M, Khotanlou M, AkbariEmami A. Identification and Ranking of Stimuli and Indicators Affecting the Gap in the Applicability of Accounting Research: Repairing DistancesAbstract. fa 2021; 12 (48) :95-125 URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2310-fa.html
کاظمی علوم مهدی، عبدی مصطفی، ختن لو محسن، اکبری امامی علیرضا. شناسایی و رتبهبندی محرکها و شاخصهای موثر بر شکاف در کاربردی بودن تحقیقات حسابداری: ترمیم فاصلهها. حسابداری مالی. 1399; 12 (48) :95-125