[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 13، شماره 50 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 50 صفحات 219-191 برگشت به فهرست نسخه ها
افزایش سرمایه و هزینه‌های نمایندگی
محمود نصیری1 ، محمدحسین قائمی* 2، حمید حقیقت1
1- گروه حسابداری، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
2- گروه حسابداری، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده:   (2902 مشاهده)
این مقاله با استفاده از جریان نقد آزاد و فرصت­های رشد و با در نظر گرفتن هزینه سرمایه، به بررسی تأثیر افزایش سرمایه بر هزینه نمایندگی شرکت­ها می­پردازد. هزینه نمایندگی، شاخص مهمی در نشان دادن رفتار مدیر برای حفظ منافع مالکان و سهامداران شرکت­ها می­باشد. برای آزمون فرضیه­های پژوهش، از شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1379 تا 1396 در قالب دو نمونه شامل شرکت­هایی که افزایش سرمایه داشته­اند و شرکت­هایی که اقدام به افزایش سرمایه نکرده ولی در گروه صنعت مربوط به شرکت­های افزایش دهنده سرمایه قرار دارند، انتخاب شد. نمونه آزمایش شامل 1543 مشاهده سال-شرکت و نمونه کنترلی شامل 1938 مشاهده سال-شرکت می­باشد. برای آزمون فرضیه­ها از مدل­های رگرسیونی خطی چند متغیره استفاده شده است. یافته­ها حاکی از آن است که در زمان افزایش سرمایه، شرکت­هایی که از جریان نقد آزاد بالا و فرصت­های رشد پایین و شرکت­هایی که از جریان نقد آزاد پایین و فرصت­های رشد بالا برخوردار هستند، علی رغم افزایش میزان جریان نقد آزاد در اختیار مدیریت، تغییری در هزینه­های نمایندگی آن­ها مشاهده نمی­شود. بدین مفهوم که متناسب با افزایش در میزان جریان نقد آزاد شرکت، افزایش در هزینه­های نظارتی(هزینه نمایندگی) جهت نظارت بر رفتار مدیر تا حد معینی مقرون به صرفه می­باشد. در نتیجه، شرکت­هایی که اقدام به افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده سهامداران می­کنند، در زمان افزایش سرمایه، تغییری در هزینه­های نمایندگی آن­ها مشاهده نمی­شود.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: افزایش سرمایه، هزینه نمایندگی، جریان نقد آزاد، فرصت های رشد، هزینه سرمایه
متن کامل [PDF 913 kb]   (115 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nasiri M, Ghaemi M H, Haghighat H. Seasoned Equity Offering and Agency costs. fa 2021; 13 (50) : 6
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2468-fa.html

نصیری محمود، قائمی محمدحسین، حقیقت حمید. افزایش سرمایه و هزینه‌های نمایندگی. حسابداری مالی. 1400; 13 (50) :191-219

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2468-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 13، شماره 50 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4679