1- گروه حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. 2- گروه حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده: (2902 مشاهده)
این مقاله با استفاده از جریان نقد آزاد و فرصتهای رشد و با در نظر گرفتن هزینه سرمایه، به بررسی تأثیر افزایش سرمایه بر هزینه نمایندگی شرکتها میپردازد. هزینه نمایندگی، شاخص مهمی در نشان دادن رفتار مدیر برای حفظ منافع مالکان و سهامداران شرکتها میباشد. برای آزمون فرضیههای پژوهش، از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1379 تا 1396 در قالب دو نمونه شامل شرکتهایی که افزایش سرمایه داشتهاند و شرکتهایی که اقدام به افزایش سرمایه نکرده ولی در گروه صنعت مربوط به شرکتهای افزایش دهنده سرمایه قرار دارند، انتخاب شد. نمونه آزمایش شامل 1543 مشاهده سال-شرکت و نمونه کنترلی شامل 1938 مشاهده سال-شرکت میباشد. برای آزمون فرضیهها از مدلهای رگرسیونی خطی چند متغیره استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن است که در زمان افزایش سرمایه، شرکتهایی که از جریان نقد آزاد بالا و فرصتهای رشد پایین و شرکتهایی که از جریان نقد آزاد پایین و فرصتهای رشد بالا برخوردار هستند، علی رغم افزایش میزان جریان نقد آزاد در اختیار مدیریت، تغییری در هزینههای نمایندگی آنها مشاهده نمیشود. بدین مفهوم که متناسب با افزایش در میزان جریان نقد آزاد شرکت، افزایش در هزینههای نظارتی(هزینه نمایندگی) جهت نظارت بر رفتار مدیر تا حد معینی مقرون به صرفه میباشد. در نتیجه، شرکتهایی که اقدام به افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده سهامداران میکنند، در زمان افزایش سرمایه، تغییری در هزینههای نمایندگی آنها مشاهده نمیشود.