1- گروه حسابداری، دانشکده مالی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده: (3038 مشاهده)
مطابق شواهد نظری و تجربی موجود، موسسههای حسابرسی متمایز (رتبه بالا، شهرت بالا، دارای همکاری بینالمللی و سهم بازار بیشتر) ممکن است خطمشیهای صدور گزارش حسابرسی (تعداد، ماهیت و تکراری و غیرتکراری بودن بندهای شرط) متفاوتی را دنبال کنند. با توجه به عدم کفایت شواهد تجربی در بحث ویژگیهای موسسههای حسابرسی و خطمشیهای صدور گزارش آنها در کشور، پژوهش حاضر به مطالعه این موضوع میپردازد. به این منظور، 928 سال-شرکت در بازه زمانی بین سالهای 1391 تا 1398 مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که رتبه بالا، شهرت بالا، دارای همکار بینالمللی و سهم بازار موسسههای حسابرسی با هیچ یک از متغیرهای تعداد بندهای شرط، ماهیت بندهای شرط و بندهای شرط تکراری و غیرتکراری، رابطه معناداری ندارد. تنها موسسههای حسابرسی طبقه اول، بند شرط محاسبه نادرست بهای تمام شده بیشتری نسبت به موسسههای حسابرسی سایر طبقهها، صادر کردهاند. از بعد دستاوردهای پژوهش برای مسئولان، صاحبکاران و سرمایهگذاران، بهطور کلی میتوان بیان کرد که معیارهای در دسترس برای تمایز حسابرسان در بازار حسابرسی ایران، کارایی لازم را ندارند. بنابراین، در قانونگذاریها و تصمیمگیریهای مربوط به انتخاب و قطع همکاری با حسابرسان توسط صاحبکاران، یافتههای این پژوهش، میتواند مفید واقع گردد.
MohammadRezaei F, Yousefi A. Number and Type of Audit Qualification Paragraphs: Audit Firms’ Characteristics as Differentiation Surrogates. fa 2021; 13 (50) : 4 URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2515-fa.html
محمدرضائی فخرالدین، یوسفی علی اکبر. تعداد و تنوع بندهای شرط گزارش حسابرسی آزمون ویژگیهای موسسات حسابرسی به عنوان معیار تمایز. حسابداری مالی. 1400; 13 (50) :132-164