[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 14، شماره 53 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 53 صفحات 116-100 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر رقابت در بازار محصول بر خوانایی گزارش های مالی
مهدی کاظمی علوم1 ، مصطفی عبدی* 2، فریده سیفی2 ، وحید شهبازی3
1- دکتری حسابداری، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران.
2- گروه حسابداری، مؤسسه آموزش عالی روزبه، زنجان، ایران.
3- گروه حسابداری،دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
چکیده:   (2962 مشاهده)
   بر اساس دیدگاه اثربخشی افشای اطلاعات، رقابت در بازار محصول، موجب افزایش تلاش مدیریت و بهبود نظارت شده و مدیران را به سمت عملکرد بهتر و افشاء مناسب در جهت منافع سهامداران سوق می‌دهد که این موضوع، منجر به افزایش خوانایی گزارش‌های مالی می‌شود. بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر خوانایی گزارش‌های مالی است. برای آزمون فرضیه پژوهش از داده‌های مربوط به 150 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (1050 شرکت سال) با استفاده از غربال‌گری طی دوره زمانی 1393 تا 1399 استفاده گردید و تجزیه و تحلیل اطلاعات با بکارگیری رگرسیون چندگانه و استفاده از داده‌های تابلویی انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رقابت در بازار محصول تأثیر مثبت و معناداری بر خوانایی گزارش‌های مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار داشته است. این نتایج در راستای این دیدگاه است که شرکت‌ها در صنایع رقابتی، اطلاعات را انباشت نکرده و سطح افشای مطلوبی دارند و از مدیریت مبهم اجتناب می‌کنند. یافته‌ها نشان می‌دهد که رقابت در بازار محصول نقش مهمی در شکل‌گیری محیط اطلاعاتی شرکت ایفا می‌کند و موجب بهبود افشاء متنی گردیده و به اثربخشی تصمیمات ذینفعان یاری می‌رساند. شرکت‌ها باید اطلاعات قابل‌فهم را برای بازار ارائه کنند که منجر به کاهش فاصله شناختی بین ارائه‌کنندگان اطلاعات و کاربران آن شود.
 
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: افشاء اطلاعات، رقابت در بازار محصول، خوانایی گزارشگری مالی، مدیریت مبهم.
متن کامل [PDF 602 kb]   (134 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. آزادی، کیهان؛ عزیزمحمدلو، حمید؛ تصدّی‌کاری، محمّدجواد؛ خدمتگذار، حمید. (1400). "اثر خوانائی صورت‌های مالی بر ریسک سقوط قیمت سهام و رفتار سهامداران". دانش حسابداری مالی. 8(1)، 121-144.
2. آشتاب، علی؛ احمدی، آمنه. (1399). "رابطه خوانایی گزارش‌های مالی و نقدشوندگی سهام". دانش حسابداری مالی. 7(3): 167-194.
3. آقازاده، هاشم؛ عباسی بنی، فاطمه. (1395). "اثر رقابت بر رفاه بیمه‎گذاران و ریسک بیمه‎گران". تحقیقات مالی، 18(2)، 201-218.
4. احمدپور، احمد؛ فرمانبردار، مریم. (1394). "بررسی ارتباط بین افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکت‌‌ها و رقابت بازار محصول". حسابداری مالی. ۱۳۹۴، 7(24)،12۴-۱۰۳.
5. احمدی، آمنه؛ قائمی، محمدحسین. (1397). "مدیریت سود واقعی و خوانایی گزارشگری مالی". پژوهش‌های کاربردی در گزارشگری مالی، 7(13)، 45-72.
6. بحری‌ثالث، جمال؛ پاک‌مرام، عسگر؛ قادری، قدرت. (1397). "تبیین رابطه رقابت در بازار محصول با مدیریت سود شرکت‌ها (شواهدی از اقلام تعهدی اختیاری):. حسابداری مدیریت، 11(38)، 15-26.
8. پورحیدری، امید؛ سروستانی، امیر؛ هوشمند، رحمت‌اله. (1391). "تأثیر رقابتی بودن بازار محصول بر هزینه‌های نمایندگی". دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 4، 13-28.
9. رضائی‌پیته‌نوئی، یاسر؛ صفری‌گرایلی، مهدی. (1397)." خوانایی گزارشگری مالی و احتمال گزارشگری مالی متقلبانه". پژوهش‌های حسابداری مالی، 10(4)، 43-58.
10. صفری‌گرایلی، مهدی؛ رضائی‌پیته‌نوئی، یاسر. (1398). "استراتژی تجاری و خوانایی گزارشگری مالی". حسابداری مالی، 11 (42)، 130-150.
11. صفری‌گرایلی، مهدی؛ رضائی‌پیته‌نوئی، یاسر؛ نوروزی، محمد. (1396). "مدیریت سود و خوانایی گزارشگری مالی: آزمون تجربی رویکرد فرصت طلبانه". دانش حسابرسی،17(69)، 217-230.
12. عباس‌زاده، محمدرضا؛ قناد، مصطفی؛ به‌سودی، افشین. (1396). "رقابت در بازار محصول، معاملات با اشخاص وابسته و بهای خدمات حسابرسی". بررسی‌‌های حسابداری و حسابرسی,24(1)، 61-80.
14. کاردان, بهزاد, ودیعی نوقابی, محمد حسین, امید فر, مهدی. (1398). "رابطه غیر خطی رقابت بازار محصول و کیفیت گزارشگری مالی". پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی،11(41)، 177-196.
15. کاظمی‌علوم، مهدی، عبدی، مصطفی، زلقی، حسن و جلالوند، حسین. (1399). "تأثیر خوانایی گزارشگری مالی بر معیارهای ریسک پروژه حسابرسی". بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 27(2): 202-230.
16. معطوفی، علیرضا؛ دهقانیان، فائزه. (1397). "بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر تمکین مالیاتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران". حسابداری مدیریت، 11(37)، 107-119.
17. نمازی، محمد؛ رضایی، غلامرضا. (1392). "بررسی اثرات رقابت در بازار محصول بر سیاست تقسیم سود نقدی شرکت‌ها". راهبرد مدیریت مالی. 1 (3)، 1-24.
18. نمازی، محمد؛ رضایی، غلامرضا؛ ممتازیان، علیرضا. (1393). "رقابت در بازار محصول و کیفیت اطلاعات حسابداری". پیشرفت های حسابداری، 6 (2)، 166-191.
19. واعظ، سیدعلی؛ قلمبر، محمدحسین؛ قنواتی، نسرین. (1393). "بررسی اثر رقابت بالفعل و بالقوۀ بازار محصول بر سطح کیفیت افشای شرکت‌های بورسی با بهره‌گیری از تکنیک تحلیل عاملی روی متغیرهای رقابت". راهبرد مدیریت مالی، 2 (4)، 91-112.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi Oloum M, Abdi M, Seyfi F, Shahbazi V. The Impact of the Product Market Competition on the Readability of Financial Reporting. fa 2022; 14 (53) : 6
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2553-fa.html

کاظمی علوم مهدی، عبدی مصطفی، سیفی فریده، شهبازی وحید. تأثیر رقابت در بازار محصول بر خوانایی گزارش های مالی. حسابداری مالی. 1401; 14 (53) :100-116

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2553-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 14، شماره 53 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4679