1- گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران 2- گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. 3- گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده: (2701 مشاهده)
ادبیات حسابداری نشان میدهد که یکی از مهمترین انگیزههای تنوعبخشی، ایجاد و دسترسی به بازارهای سرمایه داخلی است. با توجه به نقش کلیدی راهبرد تنوعبخشی در رفتار استراتژیک شرکتها، مطالعات در این زمینه بیانگر نتایج متفاوتیاست. از یکسو، با استناد به استدلالهای نظری و تجربی، از تخصیص بهینه منابع داخلی بهعنوان یکی از مزایای این بازارها یاد شده است. در سوی دیگر، تشدید مشکلات نمایندگی ناشی از اتخاذ راهبرد تنوعبخشی را بهعنوان یکی از دلایل تخصیص ناکارآمد منابع داخلی در این بازارها میدانند. با این حال، آنچه باید به آن اشاره کرد این است که در بسیاری از این مطالعات، تنوعبخشی شرکتهای مستقل مورد بررسی بوده و تا حدودی کارکرد بازارهای سرمایه داخلی گروههای تجاری در شرایط اتخاذ راهبرد تنوعبخشی مورد غفلت قرار گرفته است. بنابراین، هدف این پژوهش، بررسی تأثیر راهبرد تنوعبخشی بر کارایی بازارهای سرمایه داخلی گروههای تجاری در تخصیص منابع داخلی و عملکرد با در نظر گرفتن نقش تعدیلی رقابت در بازار محصول است. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، دادههای 18 گروه تجاری که شرکت اصلی آنها در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس پذیرفته شدهاند، طی سالهای 1394 الی 1400 جمعآوری و با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه مبتنی بر دادههای ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که راهبرد تنوعبخشی بر کارایی تخصیص منابع داخلی و کارایی عملکرد بازارهای سرمایه داخلی گروههای تجاری تأثیر منفی و معنادار دارد. همچنین، رقابت در بازار محصول رابطهی راهبرد تنوعبخشی با کارایی تخصیص منابع داخلی و کارایی عملکرد بازارهای سرمایه داخلی گروههای تجاری را تضعیف میکند.
Karami Taleghani F, Vatan parast M R, Rezazadeh J, Azadi Hir K. The Effect of Diversification Strategy on the Efficiency Internal Capital Markets of Business Groups with Emphasis on the Moderating Role of Product Market Competition. fa 2023; 15 (57) : 4 URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2646-fa.html
کرمی طالقانی فرامرز، وطن پرست محمدرضا، رضازاده جواد، آزادی هیر کیهان. تأثیر راهبرد تنوعبخشی بر کارایی بازارهای سرمایه داخلی گروههای تجاری با تأکید بر نقش تعدیلی رقابت در بازار محصول. حسابداری مالی. 1402; 15 (57) :51-72