[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 15، شماره 57 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 57 صفحات 72-51 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر راهبرد تنوع‌بخشی بر کارایی بازارهای سرمایه داخلی گروه‎های تجاری با تأکید بر نقش تعدیلی رقابت در بازار محصول
فرامرز کرمی طالقانی1 ، محمدرضا وطن پرست* 2، جواد رضازاده3 ، کیهان آزادی هیر1
1- گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2- گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
3- گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده:   (2701 مشاهده)
  ‎‎ادبیات حسابداری نشان می‌دهد که یکی از مهمترین انگیزههای تنوعبخشی، ایجاد و دسترسی به بازارهای سرمایه داخلی است. با توجه به نقش کلیدی راهبرد تنوعبخشی در رفتار استراتژیک شرکتها، مطالعات در این زمینه بیانگر نتایج متفاوتی است. از یک‌سو، با استناد به استدلالهای نظری و تجربی، از تخصیص بهینه منابع داخلی به‌عنوان یکی از مزایای این بازارها یاد شده است. در سوی دیگر، تشدید مشکلات نمایندگی ناشی از اتخاذ راهبرد تنوع‌بخشی را به‌عنوان یکی از دلایل تخصیص ناکارآمد منابع داخلی در این بازارها می‌دانند. با این حال، آنچه باید به آن اشاره کرد این است که در بسیاری از این مطالعات، تنوع‌بخشی شرکتهای مستقل مورد بررسی بوده و تا حدودی کارکرد بازارهای سرمایه داخلی گروههای تجاری در شرایط اتخاذ راهبرد تنوعبخشی مورد غفلت قرار گرفته است. بنابراین، هدف این پژوهش، بررسی تأثیر راهبرد تنوعبخشی بر کارایی بازارهای سرمایه داخلی گروههای تجاری در تخصیص منابع داخلی و عملکرد با در نظر گرفتن نقش تعدیلی رقابت در بازار محصول است. به‌منظور دستیابی به هدف پژوهش، دادههای 18 گروه تجاری که شرکت اصلی آنها در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس پذیرفته شده‌اند، طی سالهای 1394 الی 1400 جمعآوری و با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه مبتنی بر دادههای ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که راهبرد تنوعبخشی بر کارایی تخصیص منابع داخلی و کارایی عملکرد بازارهای سرمایه داخلی گروههای تجاری تأثیر منفی و معنادار دارد. هم‌چنین، رقابت در بازار محصول رابطه‌ی راهبرد تنوعبخشی با کارایی تخصیص منابع داخلی و کارایی عملکرد بازارهای سرمایه داخلی گروه‌های تجاری را تضعیف‌ میکند.

 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: راهبرد تنوع‌بخشی، کارایی بازارهای سرمایه داخلی، رقابت در بازار محصول، گروه‎های تجاری.
متن کامل [PDF 696 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami Taleghani F, Vatan parast M R, Rezazadeh J, Azadi Hir K. The Effect of Diversification Strategy on the Efficiency Internal Capital Markets of Business Groups with Emphasis on the Moderating Role of Product Market Competition. fa 2023; 15 (57) : 4
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2646-fa.html

کرمی طالقانی فرامرز، وطن پرست محمدرضا، رضازاده جواد، آزادی هیر کیهان. تأثیر راهبرد تنوع‌بخشی بر کارایی بازارهای سرمایه داخلی گروه‎های تجاری با تأکید بر نقش تعدیلی رقابت در بازار محصول. حسابداری مالی. 1402; 15 (57) :51-72

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2646-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 15، شماره 57 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4679