[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 14، شماره 55 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 55 صفحات 77-61 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر بیش‌اطمینانی مدیران بر رابطه‌ی بین هزینه‌ی تبلیغات و ریسک ورشکستگی
سیدعلی واعظ*1 ، بابک عابدی صدقیانی1 ، سیدعزیز آرمن2 ، مجید گرگی زاده1
1- گروه حسابداری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2- گروه اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (8149 مشاهده)
 مسئله‌ی عدم تداوم فعالیت، عدم موفقیت شرکت‌ها و به دنبال آن ورشکستگی به‌عنوان یک پدیده‌ی نامطلوب مالی، همواره مشکلی درخور تأمل بوده است. تعداد شرکت‌هایی که در کشورهای مختلف ورشکسته شده‌اند کم نیستند؛ به همین خاطر، این موضوع توجه بسیاری از پژوهش‌گران و فعالان در زمینه‌ی بازار سرمایه را به بحث پیرامون آن و یافتن راه‌هایی درباره‌ی چنین وضعیتی به خود جلب کرده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه‌ی بین هزینه‌ی تبلیغات و ریسک ورشکستگی با متغیر تعدیل‌گر بیش‌اطمینانی مدیران طی سال‌های 1390 تا 1399 است. برای این منظور با استفاده از نرم‌افزار ایویوز، داده­های 930 سال- شرکت از شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش داده‌های ترکیبی روی مدل‌های پژوهش بررسی شد. یافته‌های حاصل از آزمون­­ فرضیه­های پژوهش نشان داد هزینه‌ی تبلیغات که با دو متغیر نرخ هزینه‌ی تبلیغات و شدت هزینه‌ی تبلیغات اندازه‌گیری شده است، به صورت معنادار باعث کاهش احتمال ورشکستگی شده و عامل بیش‌اطمینانی مدیران موجب تعدیل این رابطه می‌شود.


 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: هزینه‌ی تبلیغات، ورشکستگی، بیش‌اطمینانی مدیران.
متن کامل [PDF 674 kb]   (165 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. افلاطونی، عباس. (1397). اقتصادسنجی در پژوهشهای مالی و حسابداری با نرمافزار Eviews، تهران: ترمه.
2. بهرامفر، نقي؛ ساسان مهراني و فرزاد غيور. (1384). بررسي رابطهی بين نسبت‌هاي نقدينگي سنتي و نسبت‌هاي حاصل از صورت جريان وجوه نقد جهت ارزيابي تداوم فعاليت شركت‌ها. فصلنامة بررسی‌های حسابداري و حسابرسي 12(2): 18- 3.
3. پورحیدری، امید؛ و کوپائیحاجی، مهدی. (1389). پیشبینی بحران مالی شرکتها با استفاده از مدل مبتنی بر تابع تفکیک خطی، پژوهشهای حسابداری مالی 2(1): 46 – 33.
4. تقينتاج، غلامحسين. (1384). مديريت هزينهي روباتها در فرآيند توليد، مجلهي تدبير 166.
5. تهرانی، رضا؛ هوشنگ علیپور؛ ابوتراب علیرضایی و قنبر عباسپور اسفندن. (1400). ارائه الگوی اثر عدم اطمینان از نرخ تورم و بیشاعتمادی مدیران بر افزایش در سرمایهگذاری (مورد کاوی: شرکت‌های دچار درماندگی مالی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران). فصلنامه علمیپژوهشی دانش سرمایهگذاری 10(38): 223-242.
6. حاجیها، زهره؛ و قائم مقامی، مهدی. (1391). بررسی نقش محافظهکاری در کاهش ریسک ورشکستگی شرکت. مجله حسابداری مدیریت 5(13): 15-1.
7. حساس یگانه، یحیی؛ مسعود حسنیالقار و محمد مرفوع. (1394). بیش اطمینانی مدیریت و حقالزحمه حسابرسی. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی 22(3): 384-363.
8. حيدری فراهانی، مهدیه؛ فرزاد غيور و غلامرضا منصورفر. (1398). تأثیر سویههای رفتاری مدیریت بر درماندگی مالی. پژوهش‌های حسابداری مالی 11(3): 134 – 117.
9. خواجوی، شکراله؛ و امیری، فاطمه السادات. (1392). شناسایی مهم‌ترین عوامل مؤثر در ورشکستگی شرکت‌ها با استفاده از تکنیک تاپسیس. فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی 11(38): 90-69.
10. خواجوی، شکراله؛ و قدیریان ارانی، محمدحسین. (1397). توانایی مدیران، عملکرد مالی و خطر ورشکستگی. مجله دانش حسابداری 9(1): 61- 35.
11. زراعتی نوقابی، الهه؛ و نخعی، حبیب الله. (1400). رابطه ورشکستگی با بیش ارزشیابی سهام و مدیریت سود و بیش‌اعتمادی مدیران. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری 5(19): 1280-1261.
12. زمانی، محمد؛ و دارابی، رؤیا. (1397). عوامل مؤثر بر آشفتگی مالی شرکت‌های بورسی با تأکید بر نقش متغیرهای بانکی (شواهد تجربی: شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران). فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی 11(36): 292-271.
13. شمس‌لاهرودی، سیدمحسن؛ و کاملینژاد، معصومه. (1397). شناسایی عوامل مؤثر در تبلیغات نامحسوس بر راهبردهای توسعه خدمات غذایی. مجله رویکردهای پژوهش‌های نوین در مدیریت و حسابداری 2(7): 65-53.
14. فروغی ابری، میثم؛ داریوش فروغی و ایرج کاظمی. (1399). ارائه مدلي براي پيشبيني خطر ورشكستگي با استفاده از راهبرد بيزي. فصلنامه حسابداری مالی 12(46): 21- 1.
15. قانی دهکردی، خدامراد؛ حمیدرضا جعفری دهکردی و جمشید پیک فلک. (1399). بررسی نقش واسطهای اعتماد به نفس بیش از حد بر میزان اثرگذاری ویژگیهای شخصیتی مدیران ارشد بر درماندگی مالی شرکتهای تولیدی در بورس اوراق بهادار تهران. مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز 12(2): 234-211.
16. قائم مقامی، کامران؛ محمدعلی باقرپور ولاشانی؛ مهدی صالحی و حسن خلعتبری. (1400). رابطه بین بیش‌ارزشیابی سهام و بحران مالی شرکتها. مجله دانش حسابداری 12(4): 41-23.
17. کردستانی، غلامرضا؛ و تاتلی، رشید. (1393). ارزیابی توان پیش‌بینی مدل‌های ورشکستگی (مقایسه مدل‌های اولیه و تعدیل‌شده). دانش حسابرسی 14(55): 70-51.
18. محسنی، حسین. (1400). بررسی رابطه ساختار سرمایه و اقدامات بازاریابی. نشریه پژوهش‌های راهبردی بودجه و مالی 2 (4): 179-161.
19. ملکی چوبری، مجتبی؛ سینا خردیار؛ کیهان آزادی‌هیر و بهمن اکبری. (1400). بررسی رابطه بین خودشیفتگی سازمانی مدیران با بحران‌های مالی در چارچوب رویکرد نارسیسم. فصلنامه علمي پژوهشي دانش سرمایه‌گذاری 10(38):23-1.
20. ملکی، الهام السادات؛ سید کاظم ابراهیمی و فاطمه جلالی. (1398). تأثیر چرخه عمر شرکتها بر سطح محافظهکاری. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی 11(44): 78- 59.
21. منتقمی فروغ، مصطفی. (1389). درآمـدی بـر اخلاق کسب‌وکـار و تبلیغات در تجـارت الکتـرونیکی از منظر حمایت از حقوق مصرفکنندگان. مجله بررسی‌های بازرگانی 8(40): 39-21.
22. مهرانی، ساسان؛ کامیابی، یحیی و فرزاد غیور. (1396). بررسي تأثير شاخص‌ كيفيت سود بر قدرت مدل‌هاي پيش‌بيني درماندگي مالي. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی 24(1): 126-103.
23. مهرانی، ساسان؛ کاوه مهرانی؛ یاشار منصفی و غلامرضا کرمی. (1384). بررسی کاربردی الگوهای پیشبینی ورشکستگی زیمسکی و شیراتا در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی 12(41): 131- 105.
24. هاشمی، سید جمال؛ و حیدرپور، فرزانه. (1400). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر ریسک ورشکستگی. مطالعات حسابداری و حسابرسی 10(37): 40- 25.
25. همتی، حسن؛ محمود معینالدین و مریم مظفری شمسی. (1389). بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و ارزش بازار و عملکرد مالی شرکتهای غیرمالی. فصلنامه حسابداری مالی 2(7): 48-23.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vaez S A, Abedi Sadaghiani B, Arman S A, Gorgizadeh M. Investigation the Effect of Managers' Overconfidence on the Relationship between Advertising Expenditures and the Risk of Bankruptcy. fa 2023; 14 (55) : 4
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2651-fa.html

واعظ سیدعلی، عابدی صدقیانی بابک، آرمن سیدعزیز، گرگی زاده مجید. بررسی تأثیر بیش‌اطمینانی مدیران بر رابطه‌ی بین هزینه‌ی تبلیغات و ریسک ورشکستگی. حسابداری مالی. 1401; 14 (55) :61-77

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2651-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 14، شماره 55 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710