[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 15، شماره 59 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 59 صفحات 58-72 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نظریه هوش چندگانه بر سطوح شناختی یادگیری دانشجویان حسابداری
صدیقه عزیزی*
گروه حسابداری، واحد بافت، دانشگاه آزاد اسلامی، بافت، ایران .
چکیده:   (285 مشاهده)
رویکرد سنتی آموزش، برای تدریس دروس رشته حسابداری به فعال کردن هوش‌های منطقی-ریاضی و کلامی-زبانی دانشجویان اکتفا می‌کند. نظریه هوش چندگانه تلقی سنتی از هوش را به چالش کشیده و بیان می‌کند در روش سنتی تنها دانشجویانی که از هوش منطقی-ریاضی بالایی برخوردارند می‌توانند به خوبی بیاموزند؛ از اینرو هدف اصلی پژوهش، بررسی نظریه هوش چندگانه بر سطوح شناختی یادگیری دانشجویان حسابداری است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و از طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. نمونه آماری شامل 49 نفر از دانشجویان حسابداری پیشرفته 1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت در نیمسال دوم تحصیلی 1401-1400 است. برای اجرای آزمون دو گروه 26 نفری از دانشجویان به عنوان گروه‌های آزمایش و یک گروه 23 نفری به عنوان گروه گواه انتخاب گردید. داده‌های به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه هوش چندگانه بر میزان نمرات یادگیری و هوش تجسمی– فضایی، هوش کلامی- زبانی، هوش موسیقایی- موزون، هوش جنبشی- بدنی، هوش درون فردی، هوش برون فردی و هوش منطقی- ریاضی، دانشجویان شرکت‌کننده در پس‌آزمون گروه آزمایشی تأثیر مثبت دارد؛ بنابراین می‌توان بیان کرد برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه هوش چندگانه به‌عنوان یک روش مداخله‌ای مفید، زمینه مطلوبی برای یادگیری و تقویت پویایی در بین دانشجویان فراهم می‌کند. 
 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: نظریه هوش‌ چندگانه، سطوح شناختی یادگیری، دانشجویان حسابداری
متن کامل [PDF 670 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. ارجمند، فرزانه. (۱۳۸۷). بررسی تأثیر هماهنگی میان هوش‌های چندگانه (گاردنر) و رشته‌های تحصیلی بر نگرش نسبت به رشته تحصیلی در دانشجویان 9 رشته مقطع کارشناسی دوره. روزانه دانشگاه‌های دولتی (وابسته به وزارت علوم) شهر تهران در سال تحصیلی 1387-1386. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
2. بزرگمهری بوذرجمهری، خاطره؛ فریبا حافظی؛ پرویز عسگری؛ بهنام مکوندی و رضا پاشا. (1398). اثربخشی آموزش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر بر مطلوبیت اجتماعی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دهم شهر اصفهان. نشريه روانشناسی اجتماعی 51(7): 21-11
3. بیرمی پور، علی؛ حسن علی بختیار نصرآبادی و حسن هاشمی. (۱۳۸۹). پست مدرن و اصلاحات برنامه درسی. رویکردهای نوین آموزشی 5(1): 64-31
4. جمالی اسماعیل؛ و آزیتا جهانشاد. (۱۴۰۱). تأثیر روش آموزشی یادگیری فعال مبتنی بر فعالیت (ABAL) بر رضایت تحصیلی دانشجویان رشته حسابداری. حسابداری مالی ۱۴(۵۵): 16-1
5. خواجوی، شکراله؛ و کاظم نحاس. (1398). افزایش یادگیری حسابداری به‌وسیله نقشه‏ مفهومی. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی 26(3): 412-394
6. رحیمی سعید؛ و منصوره فضیلتی. (۱۳۹۵). کاربست نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر در آموزش و یادگیری. رویش روان‌شناسی ۵(۳): 30-7.
7. رشیدی، بهار؛ سالار فرامرزی؛ غزاله بنیمین و مهدی رحمانی ملک‌آباد. (1401). بررسی مؤلفه‌های هوش‌های چندگانه گاردنر در کتاب‌های ریاضی دوره دبستان: روش آنتروپی ‌شانون. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری ۱۰(۲): 18-4
8. رضاخانی، سیمین دخت. (1393). ساخت و هنجاریابی آزمون هوش چندگانه گاردنر. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی 5(18): 206-179
9. رضایی، اکبر. (۱۳۹۲). ساختار عاملی و پایایی مقیاس‌های پرسشنامه هوش‌های چندگانه. تحقیقات علوم رفتاری ۱۱(۱): 67-54
10. رنجبری، فهیمه؛ مختار ملک پور و سالار فرامرزی. (1392). اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش‌های چندگانه‌ی گاردنر بر میزان خطاهای املای دانشجویان با ناتوانی یادگیری پایه‌ی سوم ابتدایی شهر اصفهان. ناتوانی‌های یادگیری 2(4): 60-45
11. سرمدی، محمدرضا؛ محمدحسن صیف؛ سعید طالبی و صمد عابدی. (1389). بررسی عوامل همبسته با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم راهنمایی بر اساس نتایج آزمون TIMSS-R و ارائه الگوی تحلیل مسیر برای بررسی تأثیر هر یک از عوامل بر پیشرفت تحصیلی. رویکردهای نوین آموزشی 5(1): 30-1
12. طبیبی راد، وحیده؛ زهرا دیانتی دیلمی؛ رضا غلامی جمکرانی؛ ابوالفضل بختیاری و حسین عباسیان. (1401). آموزش مبتنی بر هوش چندگانه در کلاس حسابداری، بهبود عملکرد، انگیزه و مهارت دانشجویان؛ تجربه‌ای نوین. پژوهش‌های تجربی حسابداری 12(3): 100-81
13. عابدی، ناهید؛ علی‌اصغر طاهرآبادی؛ فرشید خیراللهی و بابک جمشیدی نوید. (1401). تأثیر روش تدریس پیشرفت تیمی، جیگ‌ساو و آموزش مجازی بر تحقق اهداف شناختی دانشجویان از صورت‌های مالی بر مبنای طبقه‌بندی بلوم. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی 29(1): 145-113
14. عرب مازار یزدی، محمد؛ و سیروان محمودی. (1401). بررسی ابعاد درگیری تحصیلی دانشجویان حسابداری در برنامه-های آموزش الکترونیکی دانشگاه‌ها. پژوهش‌های تجربی حسابداری 12(3): 220-201
15. قربانی، محمدرضا؛ و اعظم غلامی. (1398). تحلیل محتوای کتاب زیست‌شناسی دهم بر اساس تئوری هوش‌های چندگانه گاردنر و تأثیر تدریس مبتنی بر آن در میزان یادگیری. آموزش پژوهی 5(18): 67-47
16. کاظمی علوم، مهدی؛ مصطفی عبدی؛ محسن ختن لو و علیرضا اکبری امامی. (۱۳۹۹). شناسایی و رتبه‌بندی محرک‌ها و شاخص‌های مؤثر بر شکاف در کاربردی بودن پژوهش‌های حسابداری: ترمیم فاصله‌ها. حسابداری مالی ۱۲(۴۸): 125-95
17. گوران، میلاد؛ و فتانه بهاروند. (1400). مدل‌سازی معادلات ساختاری تأثیر هوش بر نیمرخ کارآفرینی با تأکید بر نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر (موردمطالعه: دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان). پژوهش‌های مدیریت عمومی 14(52): 252-227.
18. ماسن، پاول هنری؛ کیگان، جروم؛ هوستون، آلتا. کارول؛ کانجر، جان. جین. وی. (۱۳۸۲). رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید یاسایی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی
19. مهرمحمدی، محمود. (۱۳۸۵). نظریه هوش‌های چندگانه و دلالت‌های آن برای برنامه درسی و آموزش. تعلیم و تربیت ۲۲(۴): 31-7
20. مهرمحمدی، محمود. (1390). نظرورزی درباره برنامه درسی دبیرستان: گرایش عمومی، تخصصی یا همگرائی در چارچوب تخصص گرائی نرم. پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت 1(1): 48-25
21. نیرو، محمد؛ غلامرضا حاجی حسین نژاد و محمود حقانی. (1390). تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشجویان اول دبیرستان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی 5(2): 168-153
23. هاشمی، ویدا؛ هادی بهرامی و یوسف کریمی. (۱۳۸۵). بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان. مجله روانشناسی10(۳): 287 - 275.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

عزیزی ص. Examining the theory of multiple intelligences on the cognitive learning levels of accounting students. fa 2023; 15 (59) : 4
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2663-fa.html

عزیزی صدیقه. بررسی نظریه هوش چندگانه بر سطوح شناختی یادگیری دانشجویان حسابداری. حسابداری مالی. 1402; 15 (59) :72-58

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2663-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 15، شماره 59 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4679