[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 15، شماره 60 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 60 صفحات 87-104 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر کیفیت نظام راهبری بر رابطه مسئولیت‌پذیری‌ اجتماعی بانک و کیفیت سود
مهدی کاظمی علوم* 1، مصطفی عبدی2
1- گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
2- استاد مدعو،گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
چکیده:   (170 مشاهده)
ا ارکان نظام راهبری بانک‌ها برای برآورده کردن انتظارات ذینفعان، فعالیت‌های خود را به سمت رفتارهای مسئولیت‌پذیری اجتماعی هدایت می‌کنند؛ زیرا چنین رفتارهایی بر عملکرد آنها تأثیرگذار است و از طرفی کیفیت سود نیز حاکی از عملکرد مطلوب است. بر این اساس هدف این پژوهش، بررسی تأثیر کیفیت نظام راهبری بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر رابطه بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی بانک و کیفیت سود است. برای برآورد سنجش کیفیت سود در صنعت بانکداری به پیروی از پژوهشِ ماریا و همکاران (2017) از متغیر پایداری سود، برای سنجش کیفیت نظام راهبری، از معیار معرفی شده توسط لی و همکاران (2015) (امتیاز متغیرهای تمرکز مالکیت، مالکیت نهادی، دوگانگی وظیفه مدیرعامل، اندازه هیئت‌مدیره و استقلال هیئت‌مدیره) و برای اندازه‌گیری میزان مسئولیت‌پذیری اجتماعی بانک‌ها از چک‌لیست گزارش‌های هیئت‌مدیره بر اساس مدل زگدی و همکاران (2020) استفاده شده است. فرضیه‌های پژوهش با استفاده از تحلیل رگرسیون با داده‌های ترکیبی آزمون و داده‌های مورد نیاز از صورت‌های مالی بانک‌های فعال در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس شرایط خاص (1396-1401) استخراج شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که با افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی، کیفیت سود بانک‌ها افزایش یافته و افزایش کیفیت نظام راهبری بانک‌ها موجب تقویت رابطه مسئولیت‌پذیری اجتماعی با کیفیت سود گردیده است. یافته‌های پژوهش حاضر علاوه بر تبیین کارکرد اجتماعی فعالیت‌های مسئولیت‌پذیری‌ اجتماعی، مؤید نقش آن در افزایش سود و ارزش بانک است. این یافته‌ها موجب بسط ادبیات نظری و تجربی حوزه موردمطالعه شده و می‌تواند مورداستفاده نهادهای پولی و نظارتی در زمینه تدوین استانداردهایی در زمینه گزارشگری مسئولیت اجتماعی بانک‌ها به‌منظور بهبود کیفیت گزارشگری مالی قرار گیرد.

 
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: بانک، کیفیت سود، کیفیت نظام راهبری، مسئولیت‌پذیری ‌اجتماعی.
متن کامل [PDF 552 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. اسماعیل‌پور، رضا؛ یاسر رضائی‌پیته‌نوئی و محمد غلامرضاپور. (1398). مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت و ضعف کنترل‌های داخلی: آزمون تجربی نظریه ذینفعان و علامت‌دهی. حسابداری ارزشی و رفتاری 4(8): 338-318.
2. اسماعیل‌پور، مجید؛ و فرشاد آرام. (1396). تأثیر مسئولیت اجتماعی بر ادراک مشتریان از تصویر برند آنها (مورد مطالعه: شعب بانک ملت بوشهر). مدیریت برند 4(11): 142-109.
3. اکبریان، صابر؛ علی‌اصغر انواری‌رستمی؛ نادر رضایی و رسول عبدی. (1400). تأثیر شاخص‌های عملکرد اجتماعی بر ریسک اعتباری در صنعت بانکداری. دانش سرمایه‌گذاری 10(40): 745-729.
4. اوریایی، زهرا؛ سامان محمدی و فرزاد ایوانی. (1400). بررسی تأثیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی، ثبات مالی و ظرفیت مالی بانک‌ها. فصل‌نامه حسابداری مالی 13(51): 126-95.
5. بدري، احمد؛ علی ابراهيم‌نژاد و علی طهماسبي ‌ترشيزي. (1397). مـديريت سـود و قيمـت‌گـذاري ريسـك در صـنعت بانكـداري: شواهدي از ذخيره مطالبات مشكوك‌الوصول. مطالعات تجربي حسابداري مالي 15(60): 32-1.
6. برزگر، قدرت‌اله؛ و محمد غواصی‌کناری. (1395). مطالعه رابطه سطح افشای مسئولیت اجتماعی و سیاست تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دانش حسابداری 7(21): 481-455.
7. بولو، قاسم؛ و میثم طالبی. (1389). معیارها و مدل‌های اندازه‌گیری کیفیت سود. مجله بورس (92): 18-10.
8. ثقفی، علی؛ و ابراهیم جعفری‌منش. (1394). بررسی ارتباط بین اثر عوامل نهادی بین‌المللی و کیفیت سود بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. بررسی‌های حسابداری 2(6): 52-29.
9. جامعی، رضا؛ بنیامین عزیزی؛ و رعنا کرمی. (1397). بررسی تأثیر چرخه عمر بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها با توجه بر نقش تعدیل¬گر منابع و قابلیت‌های مالی سازمانی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. حسابداری ارزشی و رفتاری 4(7): 269-241.
10. حساس‌یگانه، یحیی. (1383). مبانی نظري حاکمیت شرکتی. حسابدار (168): 13-10.
11. حسن‌زاده، شادي؛ و بیتا مشايخي. (1398). تبيين الگوي مفهومي چرايي و چگونگي مديريت سـود بانـك‌هـا؛ رويكـرد نظريـه زمينه‌اي. بررسي‌هاي حسابداري و حسابرسي 26(3): 392-371.
12. حسین‌زاده، حسین؛ محمدرضا گنابادی‌رازدار و علی‌اکبر جوان. (1396). بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و کیفیت سود مبتنی بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی. مطالعات مدیریت و حسابداری 3(4): 226-215.
13. خوش‌طینت، محسن؛ و شاهپور اسماعیلی. (1384). رابطه بین کیفیت سود و بازده سهام. مطالعات تجربی حسابداری مالی 3(12): 56-27.
14. دهقان‌دهنوی، محمدعلی؛ اویس محرم اوغلی و محیا بائی. (1396). عوامل تعیین‌کنندۀ ریسک‌پذیری بانک‌ها در ایران با تأکید بر ساختار مالکیت. تحقیقات مالی 19(1): 80-61.
15. دیانتی‌دیلمی، زهرا؛ خسرو منطقی و یاسمن علی اصفهانی. (1395). تأثیر نوع بانک بر گزارشگری مسئولیت اجتماعی بانک‌ها: رویکرد اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری 11(4): 11-1.
16. رستمی، وهاب؛ بهزاد قربانی و مهدی حضرتی. (1397). مسئولیت اجتماعی و شهرت شرکت. مطالعات مدیریت و حسابداری 4(2): 233-223.
17. عرب‌صالحی، مهدی؛ غزل صادقی و محمود معین‌الدین. (۱۳۹2). رابطه مسئولیت‌پذیری اجتماعی با عملکرد مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش‌های تجربی حسابداری 3(9): 20-1.
18. عزیزی، نرجس؛ و رضاعلی محسنی. (1396). مقایسه ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکتی در بانک ملت با تأکید بر مدل 4 بعدی کارول (مطالعه موردی: مشتریان بانک ملت در شهر تهران). مطالعات علوم اجتماعی ایران 14(55): 139-121.
19. کارگرپور، خاطره؛ ولی خدادادی؛ علیرضا جرجرزاده؛ اله‌کرم صالحی و احمد کعب عمیر. (1399). بررسی اثر قراردادهای انگیزشی بر رابطه گزارشگری مسئولیت اجتماعی با ریسک خاص و هزینه سرمایه شرکت‌ها. فصل‌نامه حسابداری مالی 12(46): 126-100.
20. موسوی، سیداحمد؛ فرزین رضایی و فرهاد شاه‌ویسی. (1396). تبیین ایفای مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها و تأثیر آن بر خصوصیات کیفی اطلاعات مالی. حسابداری مدیریت 10(33): 108-89.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemioloum M, Abdi M. Investigating the Impact of the Corporate Governance Quality on the Relationship between Bank Social Responsibility and Earnings Quality. fa 2023; 15 (60) : 6
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2679-fa.html

کاظمی علوم مهدی، عبدی مصطفی. تأثیر کیفیت نظام راهبری بر رابطه مسئولیت‌پذیری‌ اجتماعی بانک و کیفیت سود. حسابداری مالی. 1402; 15 (60) :104-87

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2679-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 15، شماره 60 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4679