[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 15، شماره 60 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 60 صفحات 73-59 برگشت به فهرست نسخه ها
رقابت بازار محصول و گزارشگری مسئولیت اجتماعی: در شرایط محدودیت‌های مالی و نااطمینانی اقتصادی
ابوالفضل خاتمی1 ، محمد حسین ودیعی* 1، اعظم پوریوسف2
1- گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، حسابداری و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، ایران.
چکیده:   (150 مشاهده)
 هدف پژوهش بررسی رابطه بین رقابت بازار محصول و گزارشگری مسئولیت اجتماعی، در شرایط وجود محدودیت‌های مالی و نااطمینانی اقتصادی می‌باشد. اطلاعات 120 شرکت پذیرفته­ شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1394-1400 با استفاده از رگرسیون چندگانه با کنترل اثرات ثابت سال و صنعت مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها نشان می‌دهد، رقابت بازار محصول بر گزارشگری مسئولیت اجتماعی تأثیر مثبت و معنی‌دار دارند؛ محدودیت مالی، رابطه رقابت بازار محصول و گزارشگری مسئولیت اجتماعی را تضعیف می‌کند. همچنین نااطمینانی اقتصادی در بخش نرخ ارز، رابطه رقابت بازار محصول و گزارشگری مسئولیت اجتماعی را تضعیف می‌کند؛ درحالی‌که نااطمینانی اقتصادی در بخش نرخ تورم، بر ارتباط رقابت بازار محصول و گزارشگری مسئولیت اجتماعی، تأثیری ندارد. از یافته­های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت، شرکت‌ها از افشای مسئولیت اجتماعی به‌عنوان وسیله‌ای برای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به‌منظور بهبود دسترسی خود به سرمایه خارجی استفاده کنند، ازاین‌رو رقابت بازار محصول می‌تواند منجر به افشای مسئولیت اجتماعی بیشتر شرکت‌ها شود. مشارکت‌های اجتماعی ممکن است در شرایط محدودیت مالی، تهدیدی برای عملکرد مالی شرکت‌ها باشد و در زمان نااطمینانی اقتصادی، شرکت‌ها در هزینه‌های خود با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند و ممکن است شرکت‌ها گزارشگری مسئولیت اجتماعی را محدود نمایند.
 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: رقابت بازار محصول، مسئولیت اجتماعی، نااطمینانی اقتصادی، نرخ ارز، نرخ تورم.
متن کامل [PDF 537 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. انوری رستمی، علی‌اصغر؛ حسین اعتمادی و مرضیه موحدمجد. (۱۳۹۲). بررسی تأثیر ساختار رقابتی بازار محصول بر سیاست‌های تقسیم سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مدیریت دارایی و تأمین مالی ۲: ۱۸-۱.
2. بولو، قاسم؛ جعفر باباجانی و بهرام محسنی ملکی. (۱۳۹۱). رابطه بین نقد بیشتر و کمتر از حد بهینه با عملکرد آتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس. نشریه دانش حسابداری ۳(۱۱): ۲۹-۷.
3. بهاروند، اردشیر؛ محسن دستگیر و افسانه سروش یار. (1401). تعیین نقش تعدیلگری محدودیت مالی و فرصت‌های رشد در تأثیر وجه نقد مازاد بر ارزش شرکت. فصلنامه حسابداری مالی 14(53): 100-85.
4. تهرانی، رضا؛ و رضا حصارزاده. (1388). تأثیر جریان¬های نقدی آزاد و محدودیت در تأمین مالی بر بیش سرمایه¬گذاری و کم سرمایه¬گذاری. تحقیقات حسابداری و حسابرسی (تحقیقات حسابداری) 1(3): 67-50.
5. قاسمی، علی؛ و محمدرضا نیکبخت. (۱۳۹۷). تأثیر توانایی مدیریت بر رقابت در بازار محصول. پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی 10(40): 146-137.
6. کاظمی علوم، مهدی؛ مصطفی عبدی؛ فریده سیفی و وحید شهبازی. (1401). تأثیر رقابت در بازار محصول بر خوانایی گزارشگری مالی. فصلنامه حسابداری مالی 14(53): 116-100.
7. کریمی، فرزاد؛ و محسن صادقی. (۱۳۸۸). محدودیت‌های مالی داخلی و خارجی و رابطه آن با سرمایه‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در شرکت‌های پذیرفته شده بورس تهران. نشریه حسابداری مالی ۱(۴): ۵۸-۴۳.
8. کوچک زاده، اسما؛ و سید عبدالمجید جلایی اسفندآبادی. (1393). بررسی تأثیر نااطمینانی نرخ ارز بر رشد بخش¬های اقتصادی ایران. پژوهش¬های رشد و توسعه اقتصادی 4(16): 20-11
9. مران جوری، مهدی؛ و رضیه علی¬خانی. (1393). افشای مسئولیت اجتماعی و راهبری شرکت. بررسی¬های حسابداری و حسابرسی 21(3): 349-328.
52. .
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khatami A, Vadeei M H, Pouryousof A. Product Market Competition and Social Responsibility Reporting: In the Conditions of Financial Restrictions and Economic Uncertainty. fa 2023; 15 (60) : 4
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2694-fa.html

خاتمی ابوالفضل، ودیعی محمد حسین، پوریوسف اعظم. رقابت بازار محصول و گزارشگری مسئولیت اجتماعی: در شرایط محدودیت‌های مالی و نااطمینانی اقتصادی. حسابداری مالی. 1402; 15 (60) :59-73

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2694-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 15، شماره 60 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4679