[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 16، شماره 62 - ( 1403 ) ::
جلد 16 شماره 62 صفحات 73-89 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بیش اطمینانی مدیران و کمبود موجودی کالا در شرکت‌های تولیدی و تأثیر رقابت بازار محصول بر رابطه آنها
محمدحسین صفرزاده*1 ، وحید منتی1 ، رضوان عثمانی1
1- گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (8 مشاهده)
 تصمیمات مدیران ارشد دارای بیش اطمینانی می‌تواند پیامدهای قابل‌توجهی برای شرکت داشته باشد که این پیامدها با وجود رقابت در بازار محصول می‌تواند تشدید گردد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین بیش اطمینانی مدیران و کمبود موجودی کالا است. جامعه آماری پژوهش، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که تعداد 140 شرکت در بازه 1395 تا 1400 به روش حذف سیستماتیک به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از مدل رگرسیون چندمتغیره و داده‌های ترکیبی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد بین بیش اطمینانی مدیران و کمبود موجودی کالا ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، رقابت بازار محصول منجر به تقویت ارتباط بین بیش اطمینانی مدیران و کمبود موجودی کالا می‌شود؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت در شرکت‌های تولیدی موجود در صنایع رقابتی و دارای مدیران با سطح بالای خوش‌بینی و بیش اطمینانی، میزان کمبود موجودی بالاتر است.

 
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: بیش اطمینانی مدیران، کمبود موجودی کالا، رقابت بازار محصول، شرکت‌های تولیدی.
متن کامل [PDF 627 kb]   (8 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. احمدپور، احمد؛ و مریم فرمانبردار. (1394). بررسی ارتباط بین افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکت‌‌ها و رقابت بازار محصول. فصلنامه حسابداری مالی 7(26): 124-103.
2. تاری وردی، یدالله؛ و زهرا دامچی جلودار. (1391). رابطه مدیریت ریسک و عملکرد شرکت. پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی (پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی) 4(15): 63-42.
3. خدامی‌پور، احمد؛ و یونس بزرایی. (1392). بررسی عوامل حاکمیتی مؤثر بر کیفیت افشا و تأثیر رقابت بازار بر رابطه‌ی بین آن‌ها. فصلنامه حسابداری مالی 5(20): 41-22.
4. دستگیر، محسن؛ فؤاد میرکی و سپیده کاظمی نوری. (1393). تأثیر اعتمادبه‌نفس بیش از حد مدیران بر آشفتگی مالی. بررسی‌های حسابداری 1(2): 51-37.
5. قادری، پونه؛ و رضا طاهری عابد. (1397). بررسی تأثیر سطح نگهداشت وجه نقد بر رابطه بین بیش اطمینانی مدیران و عملکرد بازار محصول در بورس اوراق بهادار تهران. هفتمین کنفرانس ملی کاربردهای حسابداری مدیریت، تهران، https://civilica.com/doc/807493.
6. کاشانی¬پور، محمد؛ علی‏محمد قنبری و انور بایزیدی. (1398). بررسي پيامدهاي اقتصادي بيش اعتمادي مديران در شرکت‌هاي بورسي. پیشرفت‏های حسابداری 11(1): 290-261.
7. محمودی، انور؛ و هیبت‌اله صادقی. (1399). قیمت‌گذاری و کنترل موجودی خرده‌فروش‌های رقیب با کمبود جزئی؛ رویکرد نظریه بازی‌ها. پژوهش‌های نوین در تصمیم‌گیری 5(2): 136-111.
8. مرادی، جواد؛ راحله رستمی و رضا زارع. (1393). شناسایی عوامل خطر مؤثر بر احتمال وقوع تقلب در گزارشگری مالی از دید حسابرسان و بررسی تأثیر آن‌ها بر عملکرد مالی شرکت. پیشرفت‌های حسابداری 1(6): 173-141.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safarzadeh M H, Mennati V, Osmani R. The Relationship between Managers' Overconfidence and Lack of Inventory in Manufacturing Companies and the Effect of Product Market Competition on Their Relationship. fa 2025; 16 (62) : 5
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2706-fa.html

صفرزاده محمدحسین، منتی وحید، عثمانی رضوان. بررسی رابطه بیش اطمینانی مدیران و کمبود موجودی کالا در شرکت‌های تولیدی و تأثیر رقابت بازار محصول بر رابطه آنها. حسابداری مالی. 1403; 16 (62) :89-73

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2706-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 16، شماره 62 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710