[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 15، شماره 60 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 60 صفحات 36-17 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر کارکردِ هویت تیمی منسجم بر ارزش ویژه تجاریِ مؤسسات حسابرسی: آزمون نقضِ نظریه پارادوکس ابیلین
مجتبی رحیمی1 ، سید عباس برهانی* 1، جواد رضا زاده2 ، امید فرجی3
1- گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2- گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3- گروه مدیریت مالی و حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
چکیده:   (199 مشاهده)
 امروزه بخشی مهمی از کارکردهای رقابتی بازار حسابرسی، به مسئله‌ی برندینگ و تجاری‌سازی مؤسسه‌های حسابرسی وابسته می‌باشد که تحت این شرایط بسیاری از آن‌ها می‌بایست در کنار راهبردهای بازاریابی، قابلیت‌های درونی خود مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های ایجادشده را توسعه بخشند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر کارکردِ هویت تیمی منسجم بر ارزش ویژه تجاریِ مؤسسات حسابرسی، جهت آزمون نقضِ نظریه پارادوکس ابیلین می‌باشد. برای اندازه‌گیری هویت تیمی منسجم حسابرسان از پرسشنامه وان‌دیک و همکاران (۲۰۰۸) استفاده شده و داده‌های مربوط به ارزش ویژه تجاریِ مؤسسات حسابرسی با استفاده از پرسشنامه لیپنیکا و دادو (2013) جمع‌آوری ‌شده است. دوره‌ی پرسشگری از آزمودنی‌ها 6 ماه از آبان ماه 1402 تا فروردین‌ماه 1403 بوده است. جامعه آماری پژوهش، شرکای حسابرسی و حسابرسان ارشد شاغل در مؤسسه‌های حسابرسی تهران در سال 1402 می‌باشد؛ با استفاده از روش تعیین حجم نمونه کوکران تحت جوامع نامحدود، حجم نمونه ۱۷۹ تعیین شد. جهت افزایش اعتبار تحقیق تعداد 245 پرسشنامه بین حسابرسان به‌صورت تصادفی توزیع شد، تعداد 195 پرسشنامه دریافت و مبنای تحلیل آماری قرار گرفت. برای آزمون فرضیه پژوهش از تحلیل حداقل مربعات جزئی در نرم‌افزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد، کارکردِ هویت تیمی منسجم بر ارزش ویژه تجاریِ مؤسسات حسابرسی تأثیر مثبت و معناداری دارد. درواقع نتیجه‌ی کسب ‌شده گویایی این موضوع است که هویت تیمی منسجم حسابرسان، به‌عنوان یکی از قابلیت‌های درونی مبنایی برای تحریک ارزش ویژه برند، تلقی می‌شود که این فرآیند می‌تواند به دلیل اعتبار سازی ناشی از مشارکت‌های جمعی ضمن ارتقاء کارکردهای رقابتی در بازار حسابرسی، سرخوردگی ناشی از فشار حسابرسان باتجربه به حسابرسان کم‌تجربه یا حتی تازه‌وارد را کم نماید و از این طریق تعارضِ ناشی از پارادوکس ابیلین را برطرف نماید.
 
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: هویت تیمی منسجم، ارزش ویژه برند، پارادوکس ابیلین
متن کامل [PDF 777 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. آراد، حامد؛ سید محمد مشعشعی و فاطمه بیان‌فر. (1401). تجاری‌سازی حسابرسی و بهزیستی روانی حسابرسان: تحلیلی از محیط حسابرسی ایران. فصلنامه بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی 29(1): 25-1.
2. ایمانی، کریم؛ و حسین فخاری. (1401). اثر پیچیدگی کار حسابرسی بر تلاش حسابرسی. فصلنامه حسابداری مالی ۱۴(۵۴): 51-37.
3. برازنده، امین؛ حسین سماواتیان؛ ابوالقاسم نوری و محمدرضا عابدی. (1399). تأثیر آموزش مبتنی ‌بر بهبود کیفیت زندگی کاری بر ادراک کارکنان از اثربخشی آموزش‌های سازمانی در یک کارخانۀ تولید مواد غذایی. دو فصلنامه علمی پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی 15(1): 188-177.
4. دانایی‌فرد، حسن؛ شهرزاد نیری و مصطفی آخوندی. (1399). تأثیر ابهام هدف سازمانی بر روحیه کاری کارکنان در سازمان‌های خدمات عمومی به تفکیک مأموریت سازمانی و ویژگی‌های فردی. مدیریت دولتی 12(1): 24-44.
5. دیناربر، مینا؛ رحمان ساعدی؛ فتاح بهزادیان و لیلا صفدریان. (1401). تدوین مدلی راهبردی از عوامل مؤثر بر حسابرسی برآوردهای حسابداری مبتنی بر ارزش منصفانه با استفاده از رویکرد مدل‌سازی بر اساس معادلات ساختاری. فصلنامه حسابداری مالی ۱۴(۵۶): 78-62.
6. زارع ابراهیم‌آبادی، الهه؛ بهمن بنی‌مهد؛ مهدی مرادزاده‌فرد و قدرت الله طالب نیا. (1402). منفعت‌طلبی؛ ارزش‌های انگیزشی و تجاری‌سازی حرفه حسابرسی: شواهدی از بخش خصوصی حسابرسی. فصلنامه پژوهش‌های تجربی حسابداری 3(1): 78-46.
7. طاهری‌راویزی، حمید؛ داوود کیاکجوری؛ مهران مختاری و بهزاد فرخ‌سرشت. (1402). طراحی و تبیین کیفی تیم سازی اثربخش در سازمان‌های چندملیتی فعال در ایران. دو فصلنامه جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش 9(2): 30-1.
8. قمی‌اویلی، زینت؛ محمدجواد تقی‌پوریان؛ مهدی مران‌جوری و مریم رحمتی. (1400). مروری نظام‌مند بر ارزش ویژه تجاری با تکنیک فراترکیب: واکاوی عوامل تشکیل‌دهنده و پیامدهای آن از دیدگاه ترکیبی (مالی-مشتری). نشریه تحقیقات بازاریابی نوین 11(2): 112-91.
9. ملانظری، مهناز؛ و زهرا شمس. (1395). تأثیر هویت حرفه‌ای و ذهنیت نتیجه گرا بر قضاوت حرفه‌ای حسابرسان. فصلنامه پژوهش حسابداری 23(1): 158-145.
10. ملک‌عسگر، حمیدرضا؛ و زهرا پور زمانی. (1400). تأثیر هویت حسابرسان بر تجاری‌سازی مؤسسات حسابرسی با توجه به نقش میانجی قضاوت حسابرسان. تحقیقات حسابداری و حسابرسی 15(58): 46-29.
11. نورمحمدی، محمد؛ و مهدی صفری‌گرایلی. (1400). ارائه مدلی برای تبیین رابطه رهبری زهرآگین و هویت تیمی منسجم با تردید حرفه‌ای حسابرسان. نشریه دانش حسابرسی 20(4): 297-272.
12. وجودی نوبخت، آرمین؛ حمید حقیقت و مهدی یحیایی‌سهزابی. (1401). بررسی رابطه رقابت در صنعت و حق‌الزحمه حسابرسی با تأکید براثر تعدیلی تخصص حسابرس در صنعت و اندازه موسسه حسابرسی. نشریه پژوهش‌های راهبردی بودجه و مالیه 3(1): 69-45.
13. ولیان، حسن؛ مهدی صفری‌گرایلی و داوود حسن‌پور. (1399). هویت حرفه‌ای و سازمانی حسابرسان و تجاری‌سازی در مؤسسات حسابرسی. نشریه دانش حسابرسی ۲۰(۷۸): 391-356.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi M, Borhani S A, Rezazadeh J, Faraji O. Examining the Effect of Cohesive Team Identity Function on Brand Equity of Audit Institutions: Testing the Violation of Abilene's Paradox Theory. fa 2023; 15 (60) : 2
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2763-fa.html

رحیمی مجتبی، برهانی سید عباس، رضا زاده جواد، فرجی امید. بررسی تأثیر کارکردِ هویت تیمی منسجم بر ارزش ویژه تجاریِ مؤسسات حسابرسی: آزمون نقضِ نظریه پارادوکس ابیلین. حسابداری مالی. 1402; 15 (60) :17-36

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2763-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 15، شماره 60 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4679