[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 7، شماره 27 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 27 صفحات 101-77 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه هزینه‏ های نمایندگی با معیارهای ارزیابی عملکرد: رویکرد الگو‏سازی معادلات ساختاری
مهدی حیدری* 1، حمزه دیدار2 ، بهمن قادری3
1- m.heydari@urmia.ac.ir
2- h.didari@urmia.ac.ir
3- Bahman.ghaderi67@yahoo.com
چکیده:   (5326 مشاهده)

  مطابق با نظریه نمایندگی، هر یک از طرفین رابطه به دنبال حداکثر کردن منافع شخصی خویش می‏باشند. از این‏رو، رابطه نمایندگی به مشکلات و مسائل نمایندگی منتهی می‏شود که براساس نظریه نمایندگی، هزینه‏هایی را به سهامداران تحمیل می‏نماید. بنابراین، سهامداران برای کاهش هزینه‏های نمایندگی، اقدام به بررسی و ارزیابی عملکرد مدیران می‏نمایند. لذا، هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سوأل است که آیا بین هزینه‏های نمایندگی و معیارهای ارزیابی عملکرد، رابطه معنی‏داری وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوأل، رابطه بین هزینه‏های نمایندگی با معیارهای چندگانه ارزیابی عملکرد به روش الگو‏سازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. برای اندازه‏گیری هزینه‏های نمایندگی به عنوان متغیر مستقل از متغیرهای مشاهده‏پذیر اندازه شرکت، نسبت بکارگیری دارایی‏ها، نسبت هزینه‏های اختیاری، جریان وجوه نقد آزاد و نسبت اهرمی استفاده شد. برای ارزیابی عملکرد نیز به عنوان متغیر وابسته از معیارهای سود هر سهم، نرخ بازده دارایی‏ها، ارزش افزوده بازار و نسبت کیوتوبین استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش را شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‏های 1382 تا 1391 تشکیل می‏دهد. پس از اطمینان یافتن از برازش قابل قبول الگو‏های اندازه‏گیری و ساختاری، یافته‏های پژوهش حاکی از آن است که بین هزینه‏های نمایندگی با معیارهای ارزیابی عملکرد یک رابطه مثبت و معنی‏داری وجود دارد.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی عملکرد، نظریه نمایندگی، هزینه‏ های نمایندگی، رویکرد الگو‏سازی معادلات ساختاری
متن کامل [PDF 1168 kb]   (6023 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heidari M, didar H, qaderi B. investigating relationship between agency costs and performance assessment criteria: structural equation modeling approach. fa 2015; 7 (27) :77-101
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-435-fa.html

حیدری مهدی، دیدار حمزه، قادری بهمن. بررسی رابطه هزینه‏ های نمایندگی با معیارهای ارزیابی عملکرد: رویکرد الگو‏سازی معادلات ساختاری. حسابداری مالی. 1394; 7 (27) :77-101

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-435-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 7، شماره 27 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4679