1- واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز 2- عضو هیئتعلمی گروه حسابداری موسسه آموزش عالی گلستان، گرگان، ایران
چکیده: (3034 مشاهده)
تربیت حسابداران لایق یکی از مهمترین دغدغههای نظامهای آموزشی و حرفهای کشورهاست. که میتواند منجر به تقویت حرفه و ارتقاء آن به یک علم دانشگاهی شود. بر این اساس بررسی مهارتهای مورد نیاز دانشآموختگان حسابداری امری ضروری به نظر میرسد. لذا هدف اصلی این پژوهش ارائه الگویی برای شناسایی و رتبه بندی مهارت های مورد نیاز دانشآموختگان حسابداری از دیدگاه شاغلین حرفه حسابداری با استفاده از روش معادلات ساختاری می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ گردآوری دادهها از نوع پیمایشی است که برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامهای محقق ساخته شامل 34 متغیر مربوط به دانش و مهارت آموزش حسابداری، پس از انطباق با شرایط محیطی ایران، استفاده گردید. نتایج آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بیانگر پایایی قابل قبول پرسشنامه پژوهش بود. نتایج حاصل از تحلیل 126 پرسشنامه دریافتی از مدیران مالی شرکتهای بورسی نشان میدهد که از نظر شاغلین حرفه، اهمیت مهارتهای تخصصی حسابداری از سایر مهارتها بیشتر بوده و پس از آن مهارتهای تحلیلی، ارتباطی، شخصیتی، افزایش قابلیتها، مدیریت استراتژیک و رهبری به ترتیب اولویت قرار گرفتند. یافته های این پژوهش می تواند برای سیاستگذاران آموزش کشور و حرفه از جهت تربیت دانشجو و آماده سازی نیروی انسانی و ارتقاء تجربیات حرفه ای مفید باشد و شکاف بین آموزش و عمل را برطرف نماید.