بررسی رابطه بین تصمیم گیری احساسی سرمایه گذاران و کارائی سرمایه گذاری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نقشی که حاکمیت شرکتی در این رابطه دارد، هدف اصلی این پژوهش است. برای دستیابی به هدف، از داده های مربوط به 138 شرکت به عنوان نمونه، با انتخاب به روش حذف سیستماتیک(غربالگری) طی دوره زمانی 1387 تا 1394 استفاده شد. تأثیر متغیر مربوط به تصمیم گیری احساسی سرمایهگذاران(شاخص احساس بازار سرمایه) بر کارائی سرمایهگذاری(برمبنای مدل ریچاردسون، 2006) از طریق مدل رگرسیون چند متغیره به روش حداقل مربعات تعمیم یافته برآوردی با اثرات ثابت بررسی شد. برای ارزیابی حاکمیت شرکتی از مدل حساس یگانه- سلیمی(1390) با 93 شاخص، استفاده شد و سپس نقش حاکمیت شرکتی بر رابطه مذکور با استفاده از مدل رگرسیونی دیگری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که تصمیم گیری احساسی سرمایه گذاران تاثیر منفی معنادار بر کارائی سرمایه گذاری دارد. به عبارت دیگر، تصمیمات احساسی سرمایهگذاران اثرات نامطلوبی بر تصمیمات سرمایهگذاری و کارائی شرکت دارد. اما حاکمیت شرکتی، علاوه بر داشتن رابطه مثبت معناداری با کارائی سرمایه گذاری، توانائی تعدیل اثرات منفی(نامطلوب) تصمیم گیری احساسی سرمایه گذاران بر کارائی سرمایه گذاری را دارد.
sher anaghiz S, Hasas yeganeh Y, sadidi M, narrei B. Sentimental decision-making of investors, Corporate governance and Investment efficiency. fa 2017; 8 (32) :1-37 URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-991-fa.html