1- دانشگاه یزد،یزد ،ایران 2- دانشگاه اصفهان،اصفهان ،ایران 3- دانشگاه تهران،تهران ،ایران 4- دانشگاه یزد،یزد،ایران
چکیده: (3462 مشاهده)
این پژوهش به تحلیل شبکه روابط هیات مدیره شرکتهای موجود در بازار سهام ایران با تاکید بر عملکرد مالی در بازه زمانی 1398-1393 میپردازد و بر اساس نوع دادههای جمعآوری و تحلیل شده، از نوع تحلیل شبکه و همبستگی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد در شبکه ارتباطی شرکتها، برخی از آنها در جایگاه و موقعیت بهتری قرار دارند و از توان دسترسی و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند. موقعیت بهتر میتواند به سهولت در دسترسی سریعتر به اطلاعات و منابع منجر شود. همچنین، نتایج مربوط به آزمون فرضیهها نشان میدهد هرچه یک شرکت تعداد ارتباطات (درجه) بیشتری داشته باشد، به دلیل پراکندگی بالاتر و عدم تمرکز، عملکرد مالی بدتر و هرچه یک شرکت از دسترسی بیشتر و توان تاثیرگذاری و نفوذ (بینیت و نزدیکی) بالاتری برخوردار باشد، عملکرد مالی بهتری دارد. در نتیجه میتوان گفت موقعیت و جایگاه در شبکه ارتباطی بر عملکرد مالی شرکت تاثیرگذار است.
Taghizadeh R, Rostami A, Abdzadeh Kanafi M, Karimi Zarchi E. Analysis of Corporates Board Relations Network with Emphasis on Financial Performance. fa 2020; 12 (47) :131-108 URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2211-fa.html
تقی زاده رضا، رستمی امین، عبدزاده کنفی محمد، کریمی زارچی الهه. تحلیلی بر شبکه روابط هیأت مدیره شرکتها با تاکید بر عملکرد مالی. حسابداری مالی. 1399; 12 (47) :131-108