علیرغم نقش مهم محیط اطلاعاتی شرکت از جهت شفافیت و پاسخگویی و لیکن شاخص جامعی برای آن ارائه نشده است. اگرچه روشهای متعددی برای اندازهگیری محیط اطلاعاتی ارائه شده است ولیکن در این پژوهش با مدنظر قرار دادن نتایج متفاوت به روش ریاضی شاخصی جامع برای سنجش محیط اطلاعاتی ارائه شده است. برای تست و سنجش کارایی مدل طراحی شده از دادههای مربوط به 149 شرکت طی سالهای 1387 الی 1394 به روش آمیخته استفاده شده است. بدین منظور پرسشنامهای برای نظرخواهی از خبرگان درباره وزن و اهمیت معیارهای در نظر گرفتهشده برای سنجش محیط اطلاعاتی شرکت، تهیه و بین آن ها توزیع شد و با استفاده از یکی از روشهای مدل تصمیمگیری چند معیاره (آنتروپی شانون) وزن و اهمیت معیارها تعیین گردید. همچنین به منظور سنجش روابط متغیر پنهان که در این پژوهش محیط اطلاعاتی می باشد، با گویههای سنجش آن، از تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد؛ نتایج موید این واقعیت است که مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است.