هدف این پژوهش مقایسه مدلهای ارزشگذاری حسابداری از نگاه معاملات بازار و قیمتگذاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. نمونه آماری شامل 104 شرکت طی دورهی زمانی 1388-1394 است. در این پژوهش تفاوت اثر قیمتگذاری مدلهای ارزشگذاری اولسون (1995)، ژانگ (2000) و مدل سنتی سود هر سهم با استفاده از آزمون وونگ مشخص شد. نتایج پژوهش نشان میدهد بین قدرت توضیحدهندگی این سه مدل اختلاف معناداری وجود دارد و دو مدل ایجاد شده بر اساس سود هر سهم، قدرت توضیح دهندگی بالاتری نسبت به مدل سود باقیمانده دارند. همچنین نتایج نشان میدهد با افزایش نسبت قیمت به سود قدرت توضیحدهندگی سه مدل ارزشگذاری افزایش مییابد، در حالی که با افزایش حجم معاملات سهام، قدرت توضیح دهندگی دو مدل اولسون و سنتی افزایش مییابد. این یافتهها نشان میدهد نسبت قیمت به سود و حجم معاملات سهام در انعکاس نقدینگی بازار بازتاب مؤثری داشته و شناخت این عوامل میتواند در بهبود قیمتگذاری سهام و تعیین ارزش ذاتی شرکت مؤثر واقع شود.
Meyzari Hormozabadi M, Naderi Beni R. Market Transaction Characteristics and Pricing Effect of Accounting Valuation Models. fa 2017; 9 (34) :71-101 URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-1109-fa.html
میزری هرمزآبادی مجید، نادری بنی رحمت الله. ویژگی های معاملات بازار سرمایه و اثر آن بر نحوه قیمت گذاری مدل های ارزش گذاری حسابداری. حسابداری مالی. 1396; 9 (34) :71-101