1- گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (8491 مشاهده)
این مطالعه روش یادگیری فعال مبتنی بر فعالیت(ABAL) و روش مبتنی بر سخنرانی( سنتی) را از منظر تاثیر بر رضایت دانشجویان رشته حسابداری در درس حسابداری مالیاتی مورد بررسی قرار داد. این بررسی بر روی دانشجویانی که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401 -1400 درس حسابداری مالیاتی را اخذ نموده بودند، انجام شد.نمونه مورد مطالعه بر اساس جامعه در دسترس انتخاب شده و شامل دو گروه دانشجوی درس حسابداری مالیاتی جمعاً 102 نفر (51 نفر گروه آزمایش و 51 نفر گروه کنترل) از سه مرکز آموزشی است که هر دو گروه توسط یکی از پژوهشگران تدریس شده است. پس از آموزش با دو روش آموزشی مذکور، در پایان نیمسال، بوسیله پرسشنامه ای که پایایی و روایی آن مورد تأیید قرار گرفت، رضایت تحصیلی دانشجویان از زیرمقیاس های روش برگزاری کلاس، فرایند بازخورد و تسهیل آن و محتوای درس سنجیده شد. داده ها از طریق آزمونtمورد مقایسه قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که سطح رضایت تحصیلی دانشجویان گروه آزمایش (ABAL) در مقایسه با گروه کنترل( سنتی ) بیشتراست. این نتیجه حاکی از آن است که بهره گیری از روش های نوین آموزشی می تواند رضایتمندی دانشجویان به عنوان مشتریان مراکز آموزشی را افزایش و در نهایت رقابت پذیری آن مراکز را تضمین نماید.
Jamali ٍ, Jahanshad A. The Effect of the Activity-Based Active Learning (ABAL) Method on Academic Satisfaction of Accounting Students. fa 2023; 14 (55) : 1 URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2637-fa.html
جمالی اسماعیل، جهانشاد آزیتا. تاثیر روش آموزشی یادگیری فعال مبتنی بر فعالیت(ABAL) بر رضایت تحصیلی دانشجویان رشته حسابداری. حسابداری مالی. 1401; 14 (55) :1-16