[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
اصول اخلاقی انتشار مقاله ::
برای نویسندگان::
مراحل داوری وپذیرش مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
اسامی داوران::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده

 

 

..
شبکه های اجتماعی نمایه کننده

File:Academia.edu logo.svg - Wikimedia Commons
..
:: سال 17، شماره 65 - ( 1404 ) ::
جلد 17 شماره 65 صفحات 40-56 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر سازوکار‌‌های حاکمیت شرکتی بر شهرت شرکت
مهدی کاظمی علوم1 ، محسن ختن لو*1 ، سعید مهرابی تیزرو2
1- دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
2- گروه حسابداری،موسسه آموزش عالی الوند، همدان، ایران.
چکیده:   (8 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برخی از سازوکار‌‌های حاکمیت شرکتی (استقلال هیئت‌مدیره، اندازه و استقلال کمیته حسابرسی، تمرکز مالکیت و مالکیت مدیریت) بر شهرت شرکت است. به‌منظور آزمون فرضیه‌‌های پژوهش نمونه‌‌ای شامل 148 شرکت از بین شرکت‌‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 10 ساله شامل سال‌‌های 1392 تا 1401 (1480 سال شرکت) انتخاب شدند. برای آزمون فرضیه‌‌ها از روش رگرسیون چندگانه با روش‌‌های برآورد گشتاورهای تعمیم‌یافته و تکنیک رگرسیون لجستیک با روش برآورد لاجیت استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که با استفاده از رویکرد تحلیل مؤلفه اصلی برای سنجش شهرت شرکت، ارتباط مستقیم و معناداری بین استقلال هیئت‌مدیره، استقلال کمیته حسابرسی و مالکیت مدیریت با شهرت شرکت وجود دارد و ارتباط بین تمرکز مالکیت و اندازه کمیته حسابرسی با شهرت شرکت معنادار نیست. همچنین نتایج آزمون‌های اضافی با استفاده از تعریف شهرت شرکت بر اساس رتبه‌‌بندی سازمان مدیریت صنعتی نشان داد بین استقلال هیئت‌مدیره، اندازه و استقلال کمیته حسابرسی و مالکیت مدیریت با شهرت شرکت ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد؛ درحالی‌که ارتباط بین مالکیت مدیریت و شهرت شرکت مانند حالت اول معنادار نیست. در مجموع نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که شرکت‌‌ها برای افزایش شهرت می‌‌توانند اعضای غیرموظف بیشتری را در ساختار هیئت‌مدیره به ‌کار گیرند، از اعضای مستقل در کمیته حسابرسی بیشتر استفاده نمایند و مالکیت سهام مدیران را افزایش دهند. یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر اهمیت نقش ارکان حاکمیت شرکتی در بهبود شهرت شرکت و در نتیجه افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران است.
 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: استقلال هیئت‌مدیره، تمرکز مالکیت، شهرت شرکت، کمیته حسابرسی.
متن کامل [PDF 1915 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. احمدی، احسان؛ پرستو محمدی و فریماه مخاطب رفیعی. (1402). تحلیل نقش عوامل رفتاری و حاکمیت شرکتی در ساختار سرمایه شرکت‌ها. حسابداری مالی ۱۵(۵۸): 43-21.
2. بهارمقدم، مهدی؛ زین‌العابدین صادقی و ساره صفرزاده. (1392). بررسی رابطه‌ی مکانیزم‌های حاکمیت شرکتی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها. حسابداری مالی ۵(۲۰): 107-90.
3. حسینی، سید رسول؛ حمیدرضا گنجی؛ قربان اسکندری و حامد سلطان‌پور. (1400). بررسی تأثیر مدیریت ریسک سازمانی و ویژگی‌های کمیته حسابرسی بر شهرت شرکت‌ها. پژوهش‌های تجربی حسابداری 11(2): 136-99.
4. ختن¬لو، محسن؛ مهدی کاظمی علوم و فرزاد ضیائی. (1404). تأثیر شهرت شرکت بر اهرم مالی و اعتبار تجاری. راهبرد مدیریت مالی 13(1): 92-75.
5. ختن¬لو، محسن؛ مهدی کاظمی‌علوم و علی سوییزی. (1403). شهرت شرکت، ریسک و بازدهی سهام. چشم‌انداز مدیریت مالی 14(48): 54-34.
6. زحمتکش، زینب؛ سهیلا شهرستانی و محمدصادق سروش محمدآبادی. (1401). بررسی تأثیر گزارشگری مالی اینترنتی بر شهرت و عملکرد بازار شرکت‌ها. رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری 6(23): 840-812.
7. عالم، فاطمه السادات؛ و حامد مرتضوی بک. (1402). بررسی تأثیر استقلال و اندازه هیئت‌مدیره بر شهرت اجتماعی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. هفتمین همایش بین‌المللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد در توسعه پایدار، مشهد.
8. گرمسیری، صدیقه؛ حمیدرضا وکیلی‌فرد و قدرت‌اله طالب‌نیا. (1396). بررسی اثر کیفیت گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، ویژگی‌های حاکمیت شرکتی، عملکرد مالی، بر شهرت اجتماعی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. حسابداری مدیریت 10(35): 43-31.
9. موسوی، مریم؛ حمیدرضا وکیلی‌فرد؛ قدرت اله طالب نیا و مریم خلیلی عراقی. (1403). تبیین اثرگذاری چابکی نیروی کار از طریق شاخص‌های مالی و غیرمالی بر شهرت شرکت. حسابداری مالی ۱۶(۶۲): 18-1.
10. نظریان، راحله؛ و فاطمه امیری هنزاء. (1402). تأثیر نقش میانجیگری شهرت شرکت بر رابطه مابین افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی و عملکرد شرکت. رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری 7(24): 1336-1319.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemioloum M, Khotanlou M, Mehrabi Tizro S. Investigating the Effect of Corporate Governance Mechanisms on Company Reputation. fa 2025; 17 (65) : 3
URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2843-fa.html

کاظمی علوم مهدی، ختن لو محسن، مهرابی تیزرو سعید. بررسی تأثیر سازوکار‌‌های حاکمیت شرکتی بر شهرت شرکت. حسابداری مالی. 1404; 17 (65) :56-40

URL: http://qfaj.mobarakeh.iau.ir/article-1-2843-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 17، شماره 65 - ( 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725